Alexander

    Hej Jag har fått examen förra året (Samhällsprogrammet) och jag fick 15.91 som meritvärde. Jag fick också 2 extra meritpoäng för att jag läste extra kurser (Totalt blev meritvärdet 17.91) Jag vill kunna gå på tekniskt basår, men jag undrar om mina 2 extra meritpoängen som jag fick kommer räknas med när jag ansöker?? Kommer det ske nån meritpoängskompensation liksom? Mvh Alex

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,

    om du menar tekniskt basår på Högskolenivå, så bestämmer varje högskola och universitet själva väldigt mycket kring basåren (det är de så kallade För-utbildningar, ej högskoleutbildningar, alltså...). Så, då får ta och se på lärosätets hemsida om det står ngt om meritpoängen ... kontakta annars antagningsgruppen på det aktuella lärosäte.

    Meritpoäng kontra meritpoängsKOMPENSATION
    Just termen "Meritpoängskompensation" använder man när man pratar om att med Utländsk gymnasial utbildning söka till svenska högskoleutbildningar... om du gick på gymnasiet i Sverige, då är det "de vanliga meritpoängen" som du får.
    Det jag känner till är att utbildningen "Tekniskt basår" på Chalmers, Teknikska högskolan i Göteborg, accepterar inte meritpoängen.

    • : Hej. Man kan visst få 2.5 extra poäng. Jag fick 2 pga kurserna som jag har valt under min gymnasietid. Du menar att det är upp till varje högskola när det gäller de extra poängen eller hur?
    • Anna :

      De "vanliga högskoleutbildningar" som inte är "basår"(förutbildningar) - där acepterar de Statliga svenska högskolorna meritpoängen; HHS, privat högskola, har bestämt sig att inte acceptera meritp., men kan också ändra sig -... privata högskolorna gör lite som de vill.. men de statliga accepterar meritpoängen till de "vanliga"/högskoleutbildningar. Basåren hör inte till högskoleutbildningar, då man läser samma kurser som innehållsmässigt ligger på gymnasial nivå - så här gäller inte alltid de vanliga reglerna. Därför bör du höra med just den högskola eller det universitetet eller med Antagning.se - om det vid ansökan till just "det här basåret" accepteras meritpoängen. Max antal meritp. som man kan ha är 2,5 - här har du rätt. Du kan alltså tjäna ännu + 0.5 meritpoäng, om du vill. Det förs diskussioner om huruvida meritp.-systemet ska vara kvar i sin nuvarande form, men jag tror att de som redan har fått meritp., kommer "behålla dem"... så brukar det vara vid ändringar i reglerna. Om meritp. tas bort, då är det de som kommer påbörja gymnasiet som de nya reglerna ska gälla - det är i alla fall vad jag tror. Men vi får se hur det blir. Innan beslutet är fattat, kan man inte vara säker.
      *******