Student2

    Hej, Jag har slutbetyg år 2002 från komvux och jag har gått undersköterska utbildning 2019. Jag undrar om jag kan räkna med betyg från undersköterska utbildningen för att höja meritvärde även om jag har behörighet av slutbetyget från komvux när söker till sjuksköterska utbildning? Jag har fått högre betyg från undersköterska utbildningen. Kan jag få meritpoäng för att jag har läst till matematik E och tyska A och tyska B?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i din situation, med Slutbetyg från komvux från året 2002 gäller följande uppsättning av regler: se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasial-vuxenutbildning/slutbetyg-före-2010 -- det är antagningsgrupperna på lärosätena och de som jobbar på Antagning.se som utgår från reglerna och tolkar reglerna (det är deras tolkning som gäller, inte din eller min). Jag kan redogöra för min tolkning av reglerna men jag jobbar inte på antagningen till sjuksköterskeutbildningen... så min tolkning av reglerna kan vara felaktig.
    Jag tänker så här: du gick utbildning till Undersköterska efter reformen 2011-2012 och har därför "de nya betygen" alltså i betygsskala A-F. Du skriver om att du är "behörig på ditt slutbetyg" och kurser som ingår i utbildning till undersköterska behöver du därför ej för att påvisa behörighet och de kurserna ger inte hellre meritpoäng, därför bör de ej räknas in ... men ett antal kurser från undersköterska-utbildningen ersätter kravet på kuren Naturkunskap 2 (motsvarande den "gamla kursen" Naturkunskap B). Och här får Antagning.se räkna till din fördel (är i alla fall min uppfattning) - om inräknande av de kurser från utbildning till Undersköterska som ersätter Nk2-kursen höjer ditt snittbetyg, kommer antagning.se räkna in de betygen (jag kan inte lova dig det men det är i alla fall min uppfattning att de gör så - för att i alla de fall där man kan räkna på olika sätt, då bör antagning.se räkna till den sökandes fördel).
    Vad gäller meritpoängen för kurser i ämnet Moderna språk; i reglerna läser man följande:
    "

    Har du läst B- eller C-språk gäller det här
    B-språk 1 kurs A ger 0,5 meritpoäng

    B-språk 1 kurs B ger sammanlagt 1,0 meritpoäng

    B-språk 1 kurs B och lägst C-språk 2 kurs B eller B-språk 2 kurs A eller B ger sammanlagt 1,5 meritpoäng

    Har du inget betyg i B-språk, men flera i mer än ett C-språk gäller det här
    C-språk 1 kurs B och C-språk 2 kurs A ger 0,5 meritpoäng

    C-språk 1 kurs B och C-språk 2 kurs B ger sammanlagt 1,0 meritpoäng

    C-språk 1 kurs B och C-språk 2 kurs B och lägst C-språk 3 kurs B ger sammanlagt 1,5 meritpoäng".

    Jag vågar inte ge mig in i att svara dig hur många meritpoäng du kan få - läs reglerna ovan och i fall du är osäker, kontakta antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka eller Antagning.se (du kan t.ex ringa 0771-550720).
    Mitt råd till dig är att du ser till att ALLA DINA GYMNASIALA BETYG blir synliga (uppladdade) på din inloggning på www.antagning.se - detta för att Antagning.se kommer att räkna till din fördel (de räknar det som måste räkans in + av det som Kan räknas in räknar de in betygen som höjer ditt meritvärde).

    Studie- och yrkesvägledare