ella.ella

    Hej! Jag har en gymnasieexamen med ett meritvärde på 17,5 och är intresserad av att studera till sjuksköterska. Dock har jag bara Naturkunskap 1 i min examen. Jag genomförde en prövning i Naturkunskap 2 och fick ett D i betyg. Jag undrar om resultatet från en prövning i ett ämne som inte ingår i examen påverkar meritvärdet när jag ansöker till universitetet. Eller kommer det fortfarande vara 17,5, då ämnet inte är med i mitt examensbevis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eftersom Naturkunskap 2 krävs för särskild behörighet måste det betyget räknas in. Jag undrar varför du gjorde en prövning och inte läste kursen på komvux? Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser kursen (jämfört med att man förbereder sig genom självstudier och gör en prövning). Du kan kanske (fortfarande) läsa nk2 på komvux? Du kan i alla fall ansöka om att få läsa den kursen... Du kan dock få Nej, "platsbrist" från komvux (eftersom du redan har godkänt betyg i den kursen).

    Du kan också göra högskoleprovet och detta även om du redan har resultat från högskoleprovet. Bästa resultat kommer att gälla.

    Studie- och yrkesvägledare