Julia
    Hej, min lillasyster går i årskurs nio på grundskolan och tanken är att hon ska börja gymnasiet till hösten. Hon vet inte vad hon vill jobba med i framtiden. Hon är inte sugen på att läsa på gymnasiet, för att hon är rätt skoltrött. Vad rekommenderar ni? Hon la in val - under valperioden - mest för att välja nåt. Nu är det omval och hon frågar mig - vad hon ska göra, välja om, men i så fall vad?
    Tacksam för alla tips!
    Julia (stora syster till en gymnasieväljare)
    • Saga : Har din lillasyster pratat med SYV på sin grundskola? Har hon gjort någon test, yrkestest eller intressetest - ex. finns det test på https://www.framtid.se/test :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    det är inte obligatorisk att gå på gymnasiet, men pga det ej finns några "bra" och realistiska alternativ, så blir det i praktiken att så gott som nästan alla ungdomar söker till gymnasiet och nästan alla av dem börja läsa på gymnasiet. De som inte blir behöriga till gymnasiet (till de nationella programmen) - kan ändå gå på gymnasiet, på IM>> i så fall.
    Det är långt ifrån alla ungdomar som är säkra på sina gymnasieval. När man väljer till gymnasiet, är man fortfarande mycket ung och det är inte alls konstigt att man är osäker och/eller ändrar sig flera gånger; det är mycket som händer både inombords och i vår omgivning - och därför kan man ändra sig och ibland ganska så mycket mellan de olika alternativ som finns att välja mellan.

    Du och din syster får gärna läsa Reportage/gymnasieval-avgorande-for-framtiden och kika på många olika yrken på www.framtid.se

    Läs också gärna om alla de olika gymnasieprogram - gymnasieguiden.se/program och gymnasieskolornas presentationerna finns alla på gymnasieguiden.se/gy. Det finns väldigt många olika alternativ för gymnasieval och det i sig kan vara "för mycket", för stressigt.
    Det som man i så fall kan tänka på - tycker jag - är att det är viktigare ATT MAN GÅR PÅ GYMNASIET än vilket program man går. Detta pga många kurser läses på alla nationella svenska gymnasieprogram - som t.ex svenska1, engelska5 och matematik1.
    Att man skaffar sig "gymnasiekompetens" är en bra grund inför framtiden. Sedan kan man ändra sig många ggr i framtiden ang. utbildnings- och yrkesval. Kika gärna även på bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens...