Xingyi
    Jag såg idag att en av mina reservplats hade försämras, de säger att “Ditt nuvarande reservnummer kan försämras när en sökande med högre poäng, som aviserat om inflyttning till den sökta kommunen, blir folkbokförd i kommunen”
    Menar de att om man behöver bara har högre poäng än mig så kan de står framför mig på reserv, eller måste de både vara folkbokförd i kommunen och hade högre poäng än mig för att kom före mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Xingyi, så som du beskriver situationen & som du ställer frågan, så tror jag det som gäller är att OM NÅGON ELEV flyttar till din kommun (dvs folkbokför sig i din kommun) och hen samtidigt har HÖGRE antal BETYGSPOÄNG och vill helst gå SAMMA UTBILDNING, till vilken du står i reserv, då kan hen ställas i kö före dig.

    En sådan situation kanske inte uppstår över huvudet taget... det är många "om" här.

    Det är bara infotext; så att i fall du ser att du t.ex var Reserv nr.5 och nu är Reserv nr.6, då kan du undra Varför? Då förklarar ditt antagningskansli "på förhand" varför det kan eventuellt bli så.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Om någon av dina Reservplatser redan "har försämrats", kan du kontakta ditt Antagningskansli och be om en förklaring.
    Det kan finnas olika anledningar, inklusive "rena" tekniska fel... alla besked man får stämmer inte alltid. Vi håller tummarna för att du kommer in på en utbildning där du kommer att trivas!