Ellinor
    Hej!
    Jag undrade lite över hur det fungerar efter att man har läst till kurser och hamnat i BII kategorin istället för i BI. På antagningsstatistiken ser man att de bara tar in väldigt, väldigt få personer i den gruppen, ibland enbart 3, 4 stycken. Innebär det att man har mycket längre chans att komma in på den linjen man vill gå (i mitt fall psykooglinjen) om man läst till saker på komvux för att höja sitt meritvärde ytterligare? Eller ska det inte vara någon skillnad mellan BII och BII? Om jag har tillräckligt med poäng för att komma in men samlat dem på komvx i efterhand istället för direkt från gymnasiet, har jag då längre chans att komma in?

    Läser just nu till kurser och i bästa senario når jag 22,02. I värsta når jag 21,63. Förmodligen hamnar jag mellan dessa.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellinor!
    Det brukar i BII krävas högre meritvärde för att komma in på utbildningen, men ibland slumpar det sig så att det krävs högre meritvärde i BI, direktgruppen.
    Det funkar så att alla sökande prövas i alla de olika urvalsgrupper där de kan prövas. Om du är behörig på de kurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, då prövas du i BI. Och sedan höjer du ditt meritvärde - då prövas du samtidigt även i BII, med det högre meritvärde.
    Platserna fördelas "proportionellt" utifrån antal behöriga sökande i varje urvalsgrupp, men BII får färre platser än BI-gruppen. Detaljerna kring hur platserna fördelas mellan olika urvalsgrupper är det bra att "ta" med Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar. Det finns mycket information man kan läsa sig till på www.antagning.se - men du som sökande kan inte påverka hur platserna fördelas, utan du kan endast se till att uppnå så högt meritvärde som möjligt + bra om du kan prövas i flera olika urvalsgrupper, bl.a i HP-urvalet (med resultat från högskoleprovet). Fundera också på att söka psykologprogrammet på alla orter där programmet ges och var beredd att flytta till skolorten om du kommer din i en annan stad än där du bor.
    Lycka till med dina studier och din ansökan!

    Liselotte