Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    FRåGA SYV kan inte svara vad du får för betyg. Det är Lärare och inte SYV som sätter betyg. Det är olyckligt att läkartid krockar med NP. Se vad du kan göra för att försöka flytta läkartid (boka en ny). Om det inte går får dina vårdnadshavare kontakta rektorn på din skola och förklara situationen.
    Det kan hända att även någon annan elev ej kommer till NP (man kan också bli akutsjuk kvällen innan eller t o m morgonen samma dag när provet görs - hur kan man förbjuda att bli sjuk? och komma till skolan när man är sjuk och smitta andra är ju inte alls bra!). Så, det brukar vara så att minst en elev missat NP - ofta på grund av sjukdom. Skolan kan då antingen erbjuda en ny tid för att göra provet, eller så sätter läraren betyget utifrån det underlag som finns. Vilket betyg det blir kan jag som inte är din lärare, inte uttala mig om. Du kanske blir erbjuden ny tid att göra NP (uppvisa bevis på att du var hos läkare och ej kunde komma till NP), eller så finns det tillräckligt underlag för att sätta ett betyg och då sätter läraren betyget. Om det blir F eller högre betyg kan endast din lärare svara på, för att det är hen som vet dina prestationer under kursen och kan bedöma dina kunskaper.
    Hoppas det löser sig! Men om du får F i kursen, så är det bra att veta att du har rätt att göra Prövning i den kursen (innan du går ut årskurs 3 på din gymnasieskola). Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer. Du kan tacka Nej till erbjuden möjlighet att göra prövning och då står F-betyget kvar i så fall. Det går tyvärr inte uppfylla kraven för examensbevis med F i svenska 1. I några kurser, bl.a i svenska eller SAS, svenska som andraspråk1 måste eleverna ha godkänt betyg, annars får de ett Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Vad gäller svenska språket,så måste man ha godkända betyg även i svenska 2 och 3 - för grundläggande behörighet. Om kraven för examensbevis från gymnasiet kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Mitt råd till dig är att du ber dina vårdnadshavare att involvera sig i den situationen som du beskriver. Du kan ju inte hjälpa att du fick läkartid samtidigt som NP ska skrivas! Jag tycker definitivt att dina vårdnadshavare bör kontakta rektorn på din skola - bl.a för att det ej ska bli registrerad "olovlig frånvaro" och du ska riskera bli av med studiebidraget från CSN. Läraren kan inte säga att det OK att missa NP. Att läraren sa att det ej finns en annan (alternativ) tid för NP är också sant, men det kan sättas en ny (alternativ) tid senare - men det blir rektorns beslut i så fall.
    Allmänt gäller: läraren får sätta ett betyg även utan att eleven skriver NP. Läraren får sätta ett annat betyg än det som eleven fick på NP. Man kan inte förbjuda folk att bli sjuka. På en skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.

    Sammanfattning
    Du, som ännu inte är myndig, kan gott överlämna den situationen som du beskriver - till dina vårdnadshavare att lösa i kontakt med rektorn på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare