Vivi

    Jag läser på Komvux, vård och omsorgsprogrammet. Går på termin 1 och jag har missat 1 veckas APL. Och jag har frågat min lärare om jag ska förlänga min APL.. jag fick inget svar och hon bokade ett möte med min apl handledare och mig. Mötet flyttades till en annan plats och tiden flyttades.. så mötet hölls utan mig. Min handledare har sagt till mig att hen sa att jag var grym på min apl och min lärare påstår något helt annat. Jag har jobbat tidigare i vården och apl där jag placerades på, det var 10 boenden och jag har arbetat med alla och jag har gjort det mesta själv och det kan min handledare och hens kollegor bekräfta. Nu vägrar min skolledningen ge mig betyg för jag missade en vecka och min dotter var sjuk den veckan och jag är ensamstående. Alla uppgifter och prov är godkända och högre än godkända. Kan skolledningen verkligen neka mig ett E som jag nöjer mig med för veckan jag missade, fastän jag vet att förtjänar minst C?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kan tyvärr inte ge svar på din fråga. SYV är inte expert på betygssättningen. Jag förstår att barnen är sjuka ibland och som förälder måste man ibland "VAB"-a och det borde alla andra förstå också. Däremot kan jag inte svara på frågan vad gäller dina formella rättigheter som studerande i det konkreta fallet, alltså om du har rätt att göra APL-veckan senare och jag kan inte heller svara ang.om du "förtjänar" godkänt betyg eller högre än godkänt (högre än E). Som du berättar, och jag har ingen anledning att ifrågasätta det du skriver, så borde du få (enligt min mening) lägst godkänt betyg men jag är inte lärare och har egentligen inte kompetens i betygsättningen.
    På komvux är det komvux-rektor som är ytterst ansvarig. Mitt råd är att du vänder dig till rektorn och om du inte får svar från rektorn som du kan acceptera, kontakta i så fall skolverket. Skolverket kan och bör ge svar i skoljuridiska frågor som t.ex vad du har rätt till om du missade en vecka på APL på grund av att ditt barn var sjukt. Du kan ringa till skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200.
    Jag undrar om du skulle kunna gå om (läsa om hela kursen) - här tänker jag på att du skulle i så fall kunna få ännu bättre kunskaper och högre betyg i kursen (bara en tanke...).
    Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det går. Jag hoppas det löser sig, håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare