Rammosh2002
    Jag har avslutat studier i både moderna språk arabiska (ämne) upp till nivå 7 och modersmål arabiska (ämne) (Modersmål1, 2 och Aktiv tvåspråkighet).

    Jag har en specifik fråga om meritpoäng för mina språkstudier. Eftersom mitt modersmål också är arabiska, undrar jag om jag kommer att få meritpoäng för moderna språk arabiska 3, 4, 5, även om både moderna språk (ämne) och modersmål (ämne) är på samma språk?

    Kan ni vänligen ge klarhet i huruvida studier av moderna språk arabiska kommer att betraktas separat för meritpoäng? Som jag nämnt tidigare har jag läst både moderna språk (ämne) och modersmål (ämne) på samma språk. Jag vill säkerställa att jag har en tydlig förståelse för hur mina språkstudier kommer att utvärderas under antagningsprocessen.

    Notera: Jag har även läst Engelska 7. Om jag förstår rätt kommer jag att få 2.5 meritpoäng, där 1 meritpoäng är för Engelska 7 och 1.5 för moderna språk arabiska 3, 4, 5. Är det korrekt?

    Jag uppskattar er tid och hjälp med att besvara min fråga. Tack på förhand för ert stöd.

    Med vänliga hälsningar,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att besvara din fråga måste man veta vilken gymnasieutbildning du har. Har du examensbevis från gymnasiet i Sverige? Har du examensbevis från komvux? Har du omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola? Har du utländsk gymnasial utbildning och är den i så fall bedömd (värderad) av UHR, universitets- och högskolerådet?
    Om du har examensbevis från gymnasieskola, i Sverige eller från komvux (i Sverige) då ger godkända betyg i moderna språk (t.ex arabiska) 3 och 4 sammanlagt 1.5 meritpoäng och godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Om den utbildning du söker till kräver, för särskild behörighet Arabiska 3 (t.ex du vill bli språklärare) då får du max meritpoäng för moderna språk (arabiska) genom kurserna mod.språk 4 och 5. Vilket modersmål du har spelar, för meritpoängen, ingen roll. Ta gärna del av informationen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare
    • Rammosh2002 :

      Jag har examensbevis från gymnasiet i Sverige från komvux? Jag vill studera apoteket? Kommer jag få 1.5 meritpoäng från moderna språk arabiska?

    • Milla : I så fall får du, enligt uppgifter i din fråga, max antal meritpoäng (2.5). Du får 1.0 meritpoäng för Godkänt betyg i engelska 7 och du får 1.5 meritpoäng för moderna språk (godkända betyg krävs; du skriver "jag har läst..." man kan läsa men inte få ngt betyg eller få F i betyg - för meritpoäng krävs att man har fått Godkända betyg).
    • Rammosh2002 : Tack snälla för din svar. Ha en fantastisk dag!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer