erikzhansun

    Hej jag gick inte på mitt modermål på ett stor del av min grundskoleutbildning och nu har jag svårt att både skriva och läsa på det språket. Jag tror inte jag kommer att kunna läsa så bra när jag går ut gynmasiet (går i 1an). Finns det möljighet att läsa sitt modersmål på högskolan eller läsa det som moderna språk isåfall vilket steg

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vill du utbilda dig till Modersmålslärare eller vill du "bara" kunna mer inom ditt modersmål? Det är två olika situationer och för att svara på din fråga måste man veta vad ditt mål med studier i ditt modersmål är.
    Om yrket modersmålslärare kan du läsa på framtid.se/yrke/modersmalslarare
    Undervisning i olika språk kan finnas på olika ställen, bland annat ges på studieförbunden. Information om studieförbunden kan du se bland annat på framtid.se/information/studieforbund
    Inom svensk gymnasieskola finns tre kurser i ämnet Modersmål; de kurserna heter Modersmål 1, Modersmål 2 och Aktiv tvåspråkighet. Du går idag årskurs 1 på gymnasiet, skriver du i din fråga. Det dröjer därför ganska länge innan du kan söka till en eftergymnasial utbildning. Och utbildningsutbud förändras, så det är lite för tidigt än att i detalj planera för vad du ska läsa efter gymnasiet.
    Prata med din lärare i modersmål, samråd med honom/henne, är det bästa rådet jag kan ge dig! Och gör ditt bästa i varje kurs du läser! Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare