Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    moderna språk respektive modersmål är olika skolämnen (även om det handlar om samma språk).
    Du får gärna läsa information på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak
    Och om vilka kurser som ger meritpoäng - på gymnasieGuiden.se/meritpoäng - godkänt betyg i kursen Pashto 3 (moderna språk Pashto, steg 3) ger + 0.5 meritpoäng och betyget kommer även räknas in i ditt snittbetyg, så du vinner på att ha så högt betyg som möjligt.
    Inom ämnet modersmål finns 3 kurser: Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet. Det är alltså ett annat ämne, även om man läser t.ex pashto. Så, ta reda på om du ska läsa pashto som modersmål eller som moderna språk och inom moderna språk är det från nivå/steg 3 som man får meritpoängen. Max meritpoäng inom moderna språk är 1.5 som fås genom kombinationen av två kurser - mod.språk 3 och 4. Om huruvida just din gymnasieskola kan ordna att du läser pashto som modersmål eller som moderna språk får du ta reda på själv (jag har inte den informationen).

    Studie- och yrkesvägledare