Elev

    Hej! Jag tar studenten om drygt en halv månad, jag har läst ryska modersmål alla tre åren och min skola kunde inte erbjuda det som ett modernt språk. Jag läste aldrig moderna språk i grundskolan eller i gymnasiet. Hur går jag tillväga om jag vill läsa ryska som moderna språk nu? Är det komvux? Hur påverkar det att jag läst modersmål och gått ut med bra betyg alla 3 år?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander!
    Det är inte vanligt att komvux skulle erbjuda läsa ryska (varken sig som modersmål eller som moderna språk). Det är inte obligatoriskt att läsa moderna språk på komvux (i examensbevis från komvux behöver inte kurser i moderna språk eller i modersmål, ingå). Många komvux erbjuder endast tyska, spanska och franska men det är inte ovanligt att inte ens de språken inte erbjuds på komvux. Se vad komvux i den kommunen där du är folkbokförd, kan erbjuda vad gäller moderna språk.
    Är du ute efter meritpoängen? eller finns det en annan anledning till varför du vill läsa moderna språk (ryska) på gymnasienivå?
    Max antal meritpoäng kan man uppnå även utan moderna  språk. Engelska 7 ger 1.0 och högre kurser i matematik kan ge upp till 1.5 meritpoäng och på så sätt uppnår man max (2.5) meritpoäng.

    Prövningar
    Vill du få betyg i en kurs som komvux i din kommun inte erbjuder och kan skaffa dig kunskaper på egen hand då kan Prövningar vara bra sätt att lösa det. Men det kan bli svårt att hitta var prövningar erbjuds. Det som underlättar är att när du inte är gymnasieelev, får du göra prövningar i hela Sverige. Det som gör det svårt är att hitta var prövning i rätt kurs erbjuds. Prövning för endast erbjudas om det finns pågående undervisning i just den kursen.
    Kika på fragasyv.se/info/Ovanligasprak - vi försöker hålla reda på vilka gymnasieskolor som "ovanliga språk" erbjuds (kan inte lova att förteckningen stämmer till 100% för att ändringar kan ske snabbt ibland).