Thea
    Hej!

    Jag är en förstaårs elev på gymnasiet och läser International Baccalaureate (åk MYP5). På universitetet vill jag läsa internationell juridik och förhoppningsvis inriktning på mänskliga rättigheter efteråt. Min dröm är att arbeta för en internationell organisation som FN eller EU. Hur kommer man dig? (alltså hur får man jobb där) Förut ville jag gärna läsa på universitet utomlands och jag har hittat några intressanta program på Groningen i Nederländerna men vill gärna ha ett säkrare alternativ här i Sverige och främst i Stockholm.

    Jag har letat runt lite på nätet men har inte hittat något bra program i stockholm... Vet ni något? Eller åtminstone vart jag ska leta? Jag är också intresserad av internationella relationer och krig och freds studier.

    Tack på förhand, mvh Thea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,
    Det är bra att du vet vad du vill och att du vill planera långsiktigt, men det är också svårt - för att utbildningsutbud är inte konstant, utan förändras. De utbildningar som finns idag kanske inte finns att söka sen, när det blir dags för dig att söka; och nya utbildningar, som idag ännu inte finns, kan finnas då.
    Utbildningsutbud på svenska lärosäten med start på hösten fastställs till 15 mars samma år, då ansökningsperiod brukar börja.

    Allmänt gäller
    Förutom studier på Stockholms Universitet och Södertörns högskola, så kanske du ska kika även på "distansstudier" som ges från andra högskolor&universitet i Sverige; det finns utbildningar på distans Med eller Utan obligatoriska träffar och man kan då befinna sig i Stockholm men läsa mot ett lärosäte som ligger långt utanför Stockholm.
    Det är bra att kika runt redan nu, men det är för tidigt att definitivt bestämma sig.