Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    påbyggnadsutbildningar efter sjuksköterskeprogrammet leder till yrken som Specialistsjuksköterska och Barnmorska. Specialistsjuksköterskeprogrammen finns med olika inriktningar.
    Med receptarieexamen kan man söka till masterprogrammet i farmaci och läsa för att bli Apotekare.
    Någon sort påbyggnadsutbildning (fortbildning) kan man hitta efter så gott som alla utbildningar på grundnivån men exakt vilka och var de kommer att ges om några år får man se då, när det blir dags att söka till de utbildningar.
    Mitt råd är att söka till den grundutbildningen som man kan "nöja sig med" (i fall man inte kommer in på någon fortsättnings-/påbyggnadsutbildning). Det kan ju inte, på förhand, garanteras att kunna komma in på en utbildning, så det är smart att tänka på att kunna "leva med" endast grundutbildningen ("i värsta fall").

    Studie- och yrkesvägledare