E.H

    Hej, jag pluggade ett estetiskt program i gymnasiet men saknar 350p för examen. Jag har nu jobbat i några år men nu vill jag byta bransch och funderar på administratör mer specifikt är jag väldigt sugen på skoladministratör. Jag har kollat runt lite på utbildningar och hittat en kurs man kan betala för. Duger en sådan kurs? med tanke på att jag varken gått handel eller har en examen är det ens möjligt att få jobb inom det då? Jag har testat att plugga enskilda ämnen på komvux  vid sidan av jobbet (jobbar nattskift) och det blev för mycket. Jag har dock inte möjligheten att studera med 75% csn då det inte kommer täcka mina kostnader så det är inte ett alternativ. Känner mig lite fast och vet inte vad jag ska göra och vilken väg som är bäst att ta till det yrket jag vill ha. Tack på förhand för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Administratör är ett samlingsnamn för ett ganska stort antal olika yrken, däribland Utbildningsadministratör och Antagningsadministratör/antagningshandläggare. Yrken inom administration är i Sverige icke-reglerade och det betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning de själva bedömer passar. Du får gärna se jobbannonser (platsannonser om lediga jobb) där du kan se vad arbetsgivare önskar att man har "i bagaget" vad gäller utbildning och övriga meriter.
    Min erfarenhet är följande: som utbildningsadministratör på skolorna som erbjuder eftergymnasial utbildning (t.ex på universiteten) så vill arbetsgivare anställa personer som har akademisk utbildning (minst 3 år godkända studier på universitetsnivå och helst också inom samma kunskapsområde som institutionen erbjuder utbildningar inom); vad gäller kommunala grund- och gymnasieskolorna, så är det ofta så att de anställda kan bli omplacerade till tjänster som utbildnings- eller skoladministratörer (t.ex de som har jobbat som lärare men inte kan göra det längre t.ex på grund av hälsotillstånd, så kan de få erbjudande att jobba som administratörer på skolorna). Vad gäller privata (fristående) grund- och gymnasieskolorna så är det helt upp till arbetsgivare att bestämma vem de anställer på administrativa tjänster. Min uppfattning är att det är ganska svårt att få jobb som skoladministratör för att man konkurrerar mot de som har längre akademiska utbildningar t.ex är utbildade lärare som av ngn anledning inte vill eller kan jobba som lärare. Det finns också de som hoppar av lärarutbildningar efter några terminer (så de är "till hälften lärare") och en sådan person kan också söka jobb som skoladministratör och arbetsgivare kan värdesätta dennes pedagogiska kunskaper och även ämneskunskaper som hen fick på lärarhögskolan. Det är mycket värt för en rektor på skolan om skoladministratör kan vid behov "hoppa in" och vikariera för lärare vid sjukdom och annan frånvaro.
    Jag vet inte vilken utbildning du tänkte på som du nämnde i din fråga (en utbildning som du tänkte köpa)... och jag kan inte veta om du får jobb som skoladministratör efter den utbildningen. Min erfarenhet av skolsystemet och arbetsmarknaden i Sverige säger dock att det är mycket svårt att planera för att utbilda sig till "skoladministratör" för att man kommer med stor sannolikhet förlora i konkurrensen om jobbet mot de som har långa universitetsutbildningar, som också många ggr söker de tjänsterna (eller blir "omplacerade" dig på grund av att de redan har fastanställning i kommunen men ej kan jobba med det som de en gång i tiden var anställda för).

    Studie- och yrkesvägledare