Sandra
    Hej,
    Jag har enbart 5 veckor kvar i gymnasiekvoten hos CSN, men jag vill så gärna studera 1-2 år konst på folkhögskola. De flesta utbildningarna är CSN berättigade på gymnasienivå. Vid särskilda skäl kan en kanske få fler veckor av CSN... Vet ni något om detta? Är det väldigt svårt att få det beviljat?

    Jag har ganska nyligen blivit diagnostiserad med ADHD. Och har kommit till en punkt i livet där min mentala hälsa försämras i den ständiga pressen att arbeta, då det är svårt att klara av från så många år av obehandlad adhd, och depression, ånget, låg energi och att jag blir så otroligt dränerad.

    Att utöva/skapa konst är otroligt viktigt för mig och jag mår mycket bättre när jag har tiden och energin att lägga tid på det.

    Tror ni det kan finnas en liten chans att få detta beviljat? Har ni tips på vad jag kan göra eller skriva i ansökan för att öka mina chanser?

    Mvh S

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!
    Du kan fråga personal på CSN om du skulle kunna "ta av" högskolepotten. På högskolenivå får man 6 år,12 terminer som max - med studiemedel. Du kan annars försöka komma in på en utbildning på Eftergymnasial nivå och då kunna ta av "högskolepotten".
    ***
    En annan försörjning förutom studiemedel - kanske kan Arbetsförmedlingen bevilja dig aktivitetsstöd eller ngn annan ersättning under studietiden? Kontakta också Försäkringskassan och fråga om det finns ngn sort bidrag de kan betala ut i din situation.
    Annars, så finns det Försörningsstöd hos "Soc"/socialförvaltningen "på kommunen". Som regel får man inte läsa på högre nivå än grundskola och samtidigt uppväga försörjningsstöd, men "soc" kan kanske göra ett undantag med tanke på din situation (din diagnos).
    Titta på KKU - eftergymnasiala utbildningar.