Hejsan!

    Din fråga är mycket intressant men också svår att svara på för den som inte är expert inom just det område - och det är ett ganska smalt område! Därför måste jag hänvisa dig till experter; till exempel kan du imorgon, ons den 9 mars ringa från kl. 13.30 och senare -tel.nr 08- 16 40 70 Birgitta Åkerman, Studievägledare på Stockholms Universitet.

    En annan person som du kan kontakta har tel.nr 046-222 73 16 och heter Christina Ledje. Hon är Studievägledare på Universitetet i Lund och hennes epostadress är [email protected]

    Det svar som jag kan ge dig är att nästan alla som läser Molekylärbiologi siktar på att bli forskare. Det är en lång väg - via kandidat, 3 år och sedan master 2 år och sedan doktorandtjänst (som inte är så lätt att få) som är på 4 år och sedan blir man förhoppningsvis godkänd på sin doktorsavhandling (då har man Disputerat, brukar det heta). Man blir till slut forskare och kanske kan söka högskolelärartjänstere, dvs undervisa på högskola/universitet. Man kan också kombinera forskningsarbete med undervisningsarbete.

    Om du vill få jobb efter några få års studier på högskola, är det i så fall bättre att satsa på BMA (Biomedidinsk analytiker) - då kan man jobba på labbet sen.

    Läs gärna om andra yrken inom Naturvetenskap på http://www.framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete

    och om yrken inom andra områden på www.framtid.se

    Jag hoppas mitt svar blir til hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med din studieplanering!

    ANNA