Shabi

    Hej, Jag skulle söka Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, erfarenhetsbaserad. Det är 150 HP och på distans. Skulle fråga motsvarar den här utbildningen lärarexamen? Jag skulle fortsätta utbilda mig som modersmållärare i Persiska A. Hur det blir om man har Persiska som modersmål? Tack! Med vänlig hälsning Sh.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en utbildning du nämner i din fråga skriver på sin hemsida (bland annat) följande:
    Examensbenämning:
    Grundlärarexamen med interkulturell profil med inriktning mot arbete i fritidshem som på engelska heter "Degree of Bachelor of Arts with an Intercultural Profile in Primary Education - Extended School".
    Jag förstår det som så att du vill bli Modersmålslärare (i stället) eller kanske både och...? alltså både lärare i Fritidshem och Modersmålslärare
    Lärarlegitimationerna utfärdas, i Sverige, av skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och det är där bedömning görs om utbildningen är rätt/relevant. När man frågar skolverket vilken utbildning man ska ha för att få en viss sort lärarlegitimation brukar de hänvisa till studievägledare på lärarhögskolorna med den frågan. Och jag gör nu samma sak: hänvisar dig till studievägledare på lärarhögskolorna. Oavsett vad jag skulle svara dig, så är det skolverket som fattar beslut om lärarlegitimationer. Jag jobbar inte på en lärarhögskola och inte heller på skolverket, men det som jag tidigare fått "för mig" är att - för att få lärarlegitimation som modersmålslärare - så måste hen som ansöker ha lärarexamen i något skolämne, alltså vara behörig att undervisa i något ämne som erbjuds inom grund- eller gymnasieskola + ha klarat av minst 30 högskolepoäng i det språket som hen vill bli modersmålslärare i. Jag "gissar på" att du måste bli behörig att undervisa på den nivån där Betyg sätts, alltså bli behörig Ämneslärare (gymnasielärare eller lärare som är behörig i något ämne på grundskolans senare år, där läraren sätter betyg). Det är viktigt att ha kunskap i betygssättningen, detta för att modersmålslärare kan behöva sätta betyg. Lärare i fritidshem sätter inte några betyg (i alla fall är det min uppfattning att hen inte gör det...). Så, därför tvivlar jag på att examen som lärare i fritidshem är bra grund om man vill få legitimation som modersmålslärare. Men, jag jobbar inte varken sig på en lärarhögskola eller på skolverket, så det är bara min gissning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Shabi : Hej och tack för svaret. Jag har uppfattat från ditt svar att genom grundlärarexamen man kan inte bli modersmållärare. Kan du vara snäll och skriva hur ska man söka till lärarexamen och vilka behörigheter behöver man för att söka? Tack!
    • Milla : Du får bäst (mest rätt) svar på frågor om lärarutbildningar från studievägledare på lärarhögskolorna för att de är experter på just de frågorna.
    • Shabi : Tack!