Ella
    Jag funderar på att hoppa av gymnasiet då jag varit sjukskriven hela 2:an och känner mig inte redo att börja 3 :an. Min fråga är om jag kan plugga på komvux/folkhögskola något år senare som motsvarar gymnsiebehörighet? Vill gå läkarutbildningen senare i livet och vill veta om jag kan göra det trots att jag hoppar av gymnasiet (men då pluggar på komvux/folkhögskola istället)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella!
    om du hoppar av gymnasiet kan du börja på komvux som tidigast från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.
    På folkhögskolorna kan man, som regel, börja från den terminen under vilken man fyller 18 år.

    Både på folkhögskola och på komvux kan man uppnå den kompetensen/behörigheten som krävs för högskola-universitet och bl.a för att kunna bli behörig till läkarprogrammet.
    På folkhögskolorna läser man - för att uppnå behörighet till högskole-Universitetsutbildningar - på allmänna kurser. Som regel tar det 3 läsår att uppnå Omdöme om grundläggande behörighet.

    På komvux läser man på gymnasienivå i den kommunen där man är folkbokförd. Du bör söka under våren det året du fyller 20 år och kan börja tidigast 1 juli det året du fyller 20 år.

    Till alla svenska högskoleutbildningar och utbildningar på universitet krävs alltid att man har Grundläggande behörighet.
    Till läkarprogrammet krävs även Särskild behörighet: godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4. Obehöriga kan inte tas in på svenska högskole-Universitetsutbildningar.
    Tips! gör även högskoleprovet så många ggr du kan! Det är frivilligt att göra högskoleprovet men bra att göra HP om man vill komma in på en så populär utbildning som läkarprogrammet! Det krävs väldigt höga betyg. Meritvärde brukar ligga på över 20.0 för att komma in på läkarprogrammen, vilket betyder att endast alla A-betygen i alla kurser från gymnasiet räcker ju tyvärr inte, utan man måste även ha någon eller några kurser som ger meritpoäng och helst ha A-betygen även i de kurserna. Läs gärna en sammanställning på gymnasieGuiden.se/merit

    På folkhögskolans allmänna kurser läser man mot Omdöme om grundläggande behörighet. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Om du klarade av ett år på gymnasiet med godkända resultat, är det inte omöjligt för dig att få ut omdöme på endast 2 läsår. Som regel, läser man i 3 läsår.
    Sikta på högsta möjliga omdöme men det viktigaste är att bli Behörig och bl.a ha godkända betyg eller omdöme i kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Som behörig med lägre betyg/omdöme kan man komma in om man får högt resultat på högskoleprovet. Som obehörig kan man inte komma in, även om man har höga betyg och/eller högt resultat från högskoleprovet.
    Om du fyller 18 år under 2022, så dröjer det innan du kan börja på komvux - ganska länge t o m... sök därför till folkhögskolornas allmänna kurser, är mitt råd. Se även om du kan fortsätta läsa på gymnasiet. Du kan kanske t o m söka om och påbörja en ny utbildning på gymnasiet - se t.ex på VO. Du kan inte direkt efter VO bli behörig till läkarprogrammet men du får bra insikt om hur det är att jobba inom vården och du kan komplettera för behörighet efter gymnasiet. VO ger mycket bra grund till diverse vidareutbildningar inom vården. Det finns många olika eftergymnasiala utbildningar efter VO - bland annat inom yrkeshögskola där man kan utbilda sig till bl.a Ambulanssjukvårdare, Specialistundersköterska, Tandsköterska, Apotekstekniker, Med.sekreterare eller Steriltekniker.