Linneamariakl

    Hej Om en lärare sagt muntligt efter prov att du fått godkänt, men inte gett ut exakt betyg, får de ta tillbaka detta uttalande då och ändå ge ut F? Detta handlar då om ett inspelat muntligt prov där lärare efter frågeställningarna svarade på frågan om man var godkänd med ett ja. Jag specificerade då även att godkänt var E eller över. Läraren har då inte satt exakt betyg ännu utan tittar fortfarande igenom alla inlämningar och prov, så slutbetyg är inte satt, och det är slutbetyget jag oroar mig för. På allt annat har jag haft stadigt E/C, så inget F. Det muntliga provet stod för ca 60%. Så med andra ord, när man specificerat allt detta, och fått ett muntligt godkänt, samt inte fått något F i kursen, kan de fortfarande ge ut ett F? Kan de ångra sig angående det muntliga godkännandet på det muntliga provet då de ännu behöver se över betygmatrisen? Får de efter detta sätta F?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kan tyvärr inte svara på din fråga. Det är lärarens kompetens (inte SYV-ens) att sätta betyg. SYV lär sig inte inom sin utbildning på SYV-programmet någonting om betygssättning. Ytterst ansvarig på skolan är det rektorn. Läraren har mycket stor makt i betygssättningen och sammantagen bedömning bör göras - betyget bör sattas på så sätt att det motsvarar de kunskaper som eleven har i hela kursen den dagen som betyget sätts (och detta enligt lärarens bedömning).
    Enligt det du skriver i din fråga så är min gissning att det är ganska osannolikt att du får F (så vi får hoppas att du får högre betyg än E och definitivt högre än F)! Vi håller tummarna!
    Skulle det bli annorlunda, så prata i så fall med läraren: berätta det du skriver här i din fråga... och om du då inte kan acceptera lärarens svar och förklaring, vänd dig i så fall till skolans rektor. Om du vill kan du kontakta skolverket och fråga deras jurist ang.om du har inspelat samtal med läraren där hen säger att du fick godkänt på den muntliga delen + att du fick besked att den muntliga delen motsvarar 60% av betyget + att du på de tidigare inlämnade uppgifter fick lägst E på allt... och att du ändå fick F i kursen, vad kan du i så fall göra?
    Mitt förslag skulle vara att, precis som jag skrev ovan, att du frågar läraren om varför det blev så; och om du inte kan förstå lärarens förklaring, prata med rektorn. Du kan i så fall be rektorn hjälpa dig att boka tid för prövning i kursen. Det kan kosta dig 500 kr men då finns det inte endast en lärare utan även ännu en (en medbedömare) så det är två lärare som tillsammans sätter betyget. Och har du de facto tillräckliga kunskaper så bör du klara prövningen med godkänt resultat.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Lycka till!
    Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare