Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vad gäller behörighet till masterprogram (som är utbildning på avancerad nivå) så krävs ofta grundutbildning á 3 år "inom samma eller närliggande kunskapsområde"; bedömning om vad som är "närliggande" område är upp till antagningsgruppen att göra (antagningsgruppen på det lärosäte där masterprogrammet ges) så fråga gärna där. Oavsett vad jag eller någon annan säger till dig så blir det ändå deras bedömning (alltså, antagningsgruppen på det lärosäte där masterprogrammet ges).
    Vad kan man jobba med efter? utveckligen i den branschen går oerhört snabbt! Det yrket som du kanske ska jobba inom kanske idag ännu inte ens finns... Nya yrken tillkommer hela tiden. Medan du läser på grundnivå, så kanske inte ens det masterprogrammet som du idag är nyfiken på, finns längre utan det kanske hinner byta namn och innehåll så mycket att det blir ett mer eller mindre "annat program". Inom branscher där utveckligen går mycket snabbt som t.ex DATA-IT förändras det så mycket att man hinner knappt förstå vad det är som hände, så gäller redan någonting annat...! Vill man skaffa sig mycket djup och stabil grund (teoretisk grund) inom data-it rekommenderas i så fall att läsa mot att bli Civilingenjör inom datateknik. Kika gärna på framtid.se/yrke/civilingenjor-i-datateknik
    Du får annars gärna läsa all information på det masterprogrammet i "cyber" som du hittade och se om de berättar om vad man kan jobba med efter deras utbildning eller fråga studievägledare på den institutionen där programmet ges.
    Vi berättar på www.framtid.se om över 2.000 yrken och försöker "hänga med" i förändringar på arbetsmarknaden, vilket är många ggr rätt så svårt för att det förändras mycket och snabbt! Du får gärna kika på många yrken och jag hoppas att det kan ge viss insikt och även "inspiration" inför val av yrke och utbildning! Du kan t.ex börja med att "kasta ett öga" på framtid.se/yrke/cybersoldat

    Studie- och yrkesvägledare