Agnes
    Hej jag heter Agnes. Jag går just nu i 8an men funderar ganska långt i förväg vad jag vill gå på för slags gymnasium. Jag vet att det är långt kvar tills dess men så som det ser ut nu med betygen och allt så vet jag inte om jag kommer in på de gymnasium jag vill. Jag vet inte heller vilken linje jag ska/vill gå! Jag är en person som älskar sport, jag går på fotboll och har gjort de väldigt länge, jag funderade på idrottsgymnasium men är osäker om jag kommer fortsätta spela fotboll. I nuläget vill jag gå på idrottsgymnasium men i framtiden vet jag inte, snälla jag behöver hjälp. En annan sak är att jag har det ganska svårt i skolan, har bra betyg och så men inte tillräckligt.. Har inte heller så bra minne säger mina föräldrar och jag är inte bra på matte, kan ha dysklakyli. Snälla hjälp mig!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,
    det borde gå att göra Diskalkyli-utredning; mattelärare bör kunna förmedla kontakt till speciallärare som gör test som visar om du har diskalkyli eller inte.
    Prata med kuratorn eller SYV på din skola, om du ej får ngt. bra svar från din mattelärare (om diskalkyli-utredning).

    Hjälp med matten utanför skolan kan man få (gratis) i Räknestugorna som drivs av Mattecentrum >>. Alla kurser i matte på grundskole- och gymnasial nivå är upplagda på www.matteboken.se (för repetition och för självstudier). Matte för årskurs 8 i grundskolan hittar du här: matteboken.se/lektioner/skolar-8

    ****
    Än så länge är det långt innan du behöver bestämma dig om gymnasieval. Men du kan givetvis både läsa om olika gymnasieprogram >> och gå på öppna hus och gymnasiemässor >>. Du får också gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.000 yrkespresentationer.
    Vänligen
    Julia syv