Anna9

    Hej! Jag har just nu hamnat i ett dilemma där jag väljer mellan att ansöka till Kandidatprogram inom nationalekonomi samt statistik eller Politices kandidatpr. i nationalekonomi och statsvetenskap. Jag undrar lite vad är den stora skillnaden mellan dessa två? Är framtidsutsikterna lika i respektive program? Vad ska jag tänka på när jag väljer mellan dessa? Jag är intresserad av både ekonomi och politik, i framtiden skulle jag kunna tänka mig jobba på bank eller liknande. Tack på förhand,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om ditt mål är att bli Banktjänsteman eller "liknande" då ska du läsa Ekonomi, Juridik eller Data. Jag skulle kanske i första hand rekommendera civilekonomprogrammet och i andra hand kandidatprogrammen i ekonomi.
    Men om ditt val står mellan Kandidatprogrammet inom nationalekonomi samt statistik eller Politices kandidatpr. i nationalekonomi och statsvetenskap, så skulle jag välja det första alternativet, alltså Kandidatprogram inom nationalekonomi samt statistik (detta med tanke på att du vill i framtiden jobba på en bank, skriver du i din fråga).

    Studie- och yrkesvägledare