Ludde

    Hej! Jag går nu i nian och har gjort alla nationella prov förutom matten. Idag pratade jag om mina NO-betyg med min NO-/mattelärare. På biologi nationella fick jag ett C men har ursprungligen ett B i betyg. Jag har snart nått alla krav för A i biologi, men min lärare sa att jag inte kunde få ett A i betyg på grund av att jag fått ett C på nationella. Är det verkligen rätt av läraren att på ett sätt basera mitt betyg av nationella provet när jag själv vet att jag har kunskaper på A-nivå som inte visades på NP och är villig att visa de? Vad jag fick utifrån samtalet med läraren så verkade det som att jag inte kunde nå ett A oavsett vad eller hur jag komplettera. Jag som en elev, som har tre kunskapskrav från A -nivå kvar till ett A i betyg ska väl ha möjligheten att visa att jag har kunskaper inom biologi, oavsett betyget på NP? Mina skriftliga omdömen är väl trots allt det som gäller betygsmässigt just nu då det ska stämma över med ens betyg, inte nationella provet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ludde! Det spelar tyvärr ingen roll vad jag tycker. Jag kan hålla med dig ( eller inte) men det saknar betydelse i den situationen som du beskriver, eftersom det är Läraren som sätter betyg och om du tycker att läraren sätter fel betyg, är det rektor som du eller dina vårdnadshavare bör vända sig till.

    Jag förstår att du inte håller med din lärare och det kan hända att du har rätt.. Men en SYV kan inte hjälpa dig i det här fallet.

    Be dina vårdnadshavare att kontakta rektorn, är mitt råd.

    Hälsningar och lycka till!

    Mikael SYV