Elaf

    Hej, jag går på natur nu och det är knappt en månad kvar tills första läsår tar slut; jag har känt under denna året att natur är inte min sak, det började jag känna i slutet och när jag verkligen visste att arkitekt är den jobb som jag vill verkligen jobba med i min framtid. Jag är tveksam nu över hur jag kommer att ha det nu, när jag speciellt vet att jag kommer plugga saker som jag inte är alls intresserad av istället för teknik såsom programmering och cad som kommer hjälpa mig i universitetet som förenklar pluggningen för mig under mina år. Jag därför funderar nu på att byta till teknik till nästa år, så att jag börjar tvåan i teknik, jag tänkte att natur och teknik är syskon program, så när jag byter under början av andra året kommer det inte vara så stor skillnad. Samt att kurserna från åk 1 är likadana, så jag undrar om det gå? och hur jag kan berätta det till min syv och hur jag kan förklara det, hoppas att det jag berättade kan förklara hur jag menar och ser på saken och tack så mycket på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder dig lägga in en ansökan till år1 på TE via gymnasieantagningen. Förhoppningsvis är det inte för sent ännu... i flera län kan man t o m 15 maj göra gymnasieansökan och det är 15 maj imorgon. Det kan vara sista dag imorgon (för dig) som du kan göra ansökan inom Omvals-/nyvalsperioden, och du kommer i så fall konkurrera om gymnasieplats med dina betyg från grundskolan och om du blir antagen, kan du uppvisa godkända betyg från din nuvarande utbildning och blir, förhoppningsvis, uppflytad till år 2.
    Om du försöker byta program på annat sätt än det jag beskriver ovan, då är du beroende av flera faktorer: om ledig plats finns i år2 på TE på någon av de skolorna där du vill läsa + även om ledig plats finns så behöver inte rektorn anta dig ändå (det kan finnas flera elever som vill byta till den skolan som också du vill byta till...).
    Det säkraste sättet och som inte heller medför några nackdelar för dig är att du söker via gymnasieantagningen: försök att inte missa sista dagen i omvalsperioden! Om du missar omvalsperioden gör i så fall Sen ansökan (chansen att bli antagen blir i så fall betydligt mindre).
    Du får givetvis prata med SYV på din skola men hen kan nog inte "bara ta och fixa" så att du får byta och speciellt om det är till en annan skola som du vill byta.

    Studie- och yrkesvägledare