Anonymmm

    Hej, Jag är en gymnasiestudent som läser tredje året på nat-sam. Jag vill läsa vidare till ssk men saknar betyg i fysik1a, har F. Min fråga är ifall jag kan söka om prövning för kursen naturkunska2 och utöka den för att kunna få behörigheten att söka till ssk.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gymnasieelever (så länge de är gymnasieelever) har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och endast i två fall: om eleven läst en kurs och fick F, eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas.
    Du har inte läst kursen Naturkunskap 2 och den kurser är på gymnasiet inte obligatorisk så du har tyvärr inte Rätt att kräva få göra prövning (så länge du är gymnasieelev).
    Med det sagt, så är det inte förbjudet för din gymnasieskola hjälpa dig och ge dig möjlighet att göra prövning i kursen naturkunskap 2; fråga SYV-en om det; SYV-en kan ta frågan till rektorn på din skola. Svaret kan dock tyvärr bli Nej på den frågan. Däremot har du rätt att göra prövning i fysik1a (innan du går ut årskurs 3 på gymnasiet). Och du kan ha en stor fördel i att göra det; förhoppningsvis kan du få E-betyget, som lägst och då blir du både behörig (vad gäller naturkunskap 2 och särskild behörighet till ssk-programmet) och du höjer samtidigt ditt snittbetyg (jämförelsetal) med + 0.6 (om du höjer från F till E men du kan förhoppningsvis få högre betyg än E på prövningen och då blir höjningen ännu större).
    Så, mina råd till dig blir att du frågar på din gymnasieskola i fall skolan vill hjälpa dig och erbjuda en prövning i Nk2 (vilket du inte kan kräva att skolan gör) och/eller att du genomför prövning i fysik1a (vilket du har rätt till, eftersom du fick F i den kursen).
    Har du möjlighet att göra två prövningar, gör de båda, är mitt råd. Innan man får betyget vet man ju inte vilket betyg man får. Sedan kan också fördelar finnas att både ha godkänt betyg i fysik1a (helst högre än E, men E räcker för behörighet i alla fall) och i nk2 (detta för att i fall du får högt betyg i nk2 så kan antagning.se räkna in det betyget i ditt meritvärde, för att den kursen krävs för särskild behörighet och då kan/får antagning.se göra så för att höja ditt meritvärde men betyget i nk2 måste i så fall bli högre än snittet av dina övriga betyg som du kommer ha i ditt examensbevis).
    Du vinner mer på att få godkänt (och helst ännu högre betyg) i fysik1a, än i nk2 (om det nu blir ett val för dig att göra en prövning). Men chansen för dig att få godkänt betyg i nk2 är (nog) större - detta för att nk2-kursen innehåller delar av kurserna fysik1a, kem1 och biologi1. Nk2-kursen är mindre (100poäng); det är alltså mindre omfattning i timmar/poäng och påverkan på meritvärde blir mindre, jämfört med fysik 1a.
    Reglerna är många ggr ganska komplicerade... Men Antagning.se räknar alltid (när det är möjligt) till den sökandes fördel.
    Kort och gott:
    fråga på din gymnasieskola om prövning i nk2 (var beredd på att svaret kan bli Nej);
    men gör i vilket fall prövning i fysik1a (vilket du har rätt till att göra).
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare