Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    titta i Tabellen för utbyteskomplettering på Universitets- och högskolerådets webb: uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux122.pdf - där ser du att Naturkunskap A motsvarar den nuvarande kursen Naturkunskap 1a1. Inför Naturkunskap 2 bör man läsa Naturkunskap 1a2.
    Alltså, min bedömning är att du först behöver läsa Nk1a2 och sedan Nk2.
    Nk1a2  är en liten kurs (lika liten som Naturkunskap A, men den är högre/överliggande, alltså svårare), den är på 50 poäng. Sedan är Nk2 en större kurs på 100 poäng.
    Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Mitt råd är att du söker Naturkunskap 1a2 och sedan Nk2; kanske kan du söka de samtidigt så att du skulle kunna påbörja läsa Nk2 snarast efter det att du får godkänt betyg i Nk1a2. Men kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd för information om ansökningsperioder, och om hur de brukar göra. Har man otur, så bor man i en kommun där komvux kräver att man vid ansökan till en högre kurs uppvisar godkänt betyg i en lägre kurs, och att ansökningsperiod ligger långt innan kursstart. Prata med komvux i din kommun, förklara att du behöver godkänt betyg i nk2 och att du därför vill läsa nk1a2 + 2 i direkt anslutning till varandra.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare