Therese

    Hej! Jag behöver naturkunskap 1b för att komma in den utbildningen jag vill läsa. På gymnasiet läste jag Fysik 1a och Kemi 1 så saknar därmed behörighet för utbildningen. Jag tänkte läsa på komvux men vet inte vad som motsvarar naturkunskapen. Ska jag läsa naturkunskap 1b, naturkunskap 2 eller biologi 1 för att bli behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du för behörighet behöver Naturkunskap 1b, så kan du läsa Nk1b, alltså just den kursen som du saknar för behörighet.
    Du kan också läsa biologi1. Därför att du i så fall kommer anses behörig vad gäller naturkunskap 2 (och med det i en lägre kurs i samma ämne också).
    Skaffar du dig godkänt betyg i naturkunskap 2, kommer du anses som behörig i nk1b, som är en lägre kurs.
    Enklast för dig blir att läsa nk1b, därför att fysik och kemi-delarna kan du redan, det blir nog inget nytt för dig där, utan endast biologi-delen som är max en tredje del av kursen, som blir "nytt" för dig. Det blir både lättare för dig att läsa (nk1b, jämfört med de andra alternativen) och du kan också troligtvis få högre betyg i nk1b. Ju högre betyg du får, desto bättre!