Elizabeth

    Hej! Min bror har nyligen börjat naturprogrammet och jag kunde inte riktigt svara på hans frågor då jag går IB, skulle ni kunna snällt hjälpa till :) - Behöver man få ett A i ämnen såsom Matte 5 och Engelska 7 för att få meritpoäng? - Ger hemspråk, som inte är svenska, engelska eller norska meritpoäng? Räknas det som moderna språk? - Om en kurs ger 100 poäng men man inte lyckas få ett A, hur många poäng får man då? Finns det någon tabell eller skala man kan titta på? Vänliga hälsningar från Elizabeth

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du frågar:
    - Behöver man få ett A i ämnen såsom Matte 5 och Engelska 7 för att få meritpoäng?
    Mitt svar: Nej, det behöver man inte. Meritpoängen får man för godkända betyg, alltså E och högre betyg. Men eftersom betyget i kursen som ger meritpoäng räknas även in i elevens snittbetyg (jämförelsetal) så blir höjningen av meritvärdet större om man har högre betyg i kursen som ger meritpoäng.
    Du frågar: - Ger hemspråk, som inte är svenska, engelska eller norska meritpoäng? Räknas det som moderna språk? Mitt svar: Med "hemspråk" menar man ofta Modersmål, men jag är inte säker på vad just du menar när du ställer din fråga. Kurserna i ämnet Modersmål ger inte meritpoäng men Moderna språk 3 och 4 (t.ex Arabiska 3 och 4 eller Polska 3 och 4 eller Finska 3 och 4) ger meritpoäng. Det är inte förbjudet att läsa sitt "hemspråk" som moderna språk, om gymnasieskolan kan erbjuda det. Vänligen läs information på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak
    Du frågar: - Om en kurs ger 100 poäng men man inte lyckas få ett A, hur många poäng får man då? Mitt svar: Antal gymnasiepoäng ändras inte på en kurs, oavsett vilket betyg man får i kursen.... att en kurs är på 100 poäng betyder att omfattningen i studietimmar är cirka 200, alltså en elev bör lägga cirka 200 timmar på att klara den kursen (om utbildningen är ej på distans, utan i bunden form, på skolan - så burkar cirka 100 en-timmeslektioner ingå i en 100p.kurs + lika mycket "eget arbete", självstudier, inläsning inför proven mm.). På komvux kan man läsa en 100p.kurs på heltid på fem veckor (alltså 40 timmar per vecka x 5 veckor = 200 timmar).
    Var god läs information om meritpoäng på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elizabeth : Hej igen och tack för svaret! Gällande meritpoäng. Om man har C i engelska 7, kan man fortfarande få hela 1.0 poäng? Med hemspråk menar jag modersmålet Arabiska, men då hör vi av oss till skolan Vad jag menade med poängen är man får totalt 22.5 poäng, och varje ämne ger en viss antal poäng, hur ändras antalet poäng beroende på betyget man får? Hur många maxpoäng kan man få från matte 4 till exempel, och hur ändras antal poäng beroende på betyg?
    • Milla :

      Till svenska universitetsutbildningar söker man med sitt Meritvärde. Meritvärde är en siffra som kan uppgå till max 22.5 och så högt meritvärde får man om man har alla A-betygen i alla kurser i sitt examensbevis (förutom gymnasiearbete där man endast kan få E eller F) + även har max antal meritpoäng. OBS! det är inte alla svenska universitetsutbildningar som accepterar meritpoängen och i så fall kan man max få 20.0 som blir både snittbetyget och meritvärde. Om man har alla A-betygen, blir snittet 20.0. Betygssnittet kallas även för ett Jämförelsetal. Exempel: om en elev har alla A-betygen men C i engelska 7, då blir elevens snittbetyg (jämförelsetal) cirka 19.8. Eng7 ger 1.0 meritpoäng. Då plussar man på 19.8 + 1.0 = 20.8 (det blir elevens meritvärde).
      Ett annat exempel: en elev har alla C-betyg i sitt examensbevis (bortsett från gymnasiearbete). Elevens snitt blir 15.0. Om den eleven har C-betygen även i eng 7 och i moderna språk 3 och 4, då har hen 2.5 merit(Extra)poäng. 15.0 + 2.5 = 17.5 (elevens meritvärde blir 17.5).

    • Milla :

      Jag rekommenderar göra sitt bästa i varje kurs man läser. Vad gäller läsa Arabiska så vill man ha meritpoäng då är det Moderna språk (arabiska) 3 och 4 man ska läsa eller göra prövningar i och försöka sikta på högsta betyget, A. Läser man, däremot Modersmål (arabiska) då får man inte merit"Extra"poäng, men betygen i kurserna i ämnet modersmål (Modersmål1, 2 och/eller Aktiv tvåspråkighet) får ingå i examensbevis, t.ex kan eleven ha två kurser i ämnet modersmål inom Individuellt val. Varje språkkurs har på gymnasiet omfattning 100poäng och inom Individuellt val läser eleverna 200poäng, alltså får två språkkurser plats.