I

    Hej jag undrar för att läsa naturvetenskapligt basår måste man ha Matte 1 och 2 eller ingår det i naturvetenskapliga basåret. och så undrar jag om jag läser Matte 1 , 2 ,3 och 4 i folkhögskolan och får omdöme kan man ansöka till universitet eller högskola med tanke på att jag har resterande ämne i betyg. kan man ansöka till högskola med två olika former betyg och omdöme

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    naturvetenskapliga basår på de svenska universitet/högskolor kräver för särskild behörighet att man har godkänt betyg eller godkänt omdöme i gymnasial kurs matematik 2 (även matte 3 kan ibland krävas - olika på olika lärosäten). Godkänt betyg i matte 1 ingår i grundläggande behörighet, så det måste man alltid ha (om man vill komma in på någon svensk högskole-Universitetsutbildning) alternativt godkänt studieomdöme från en folkhögskola.
    För övrigt, så är jag osäker på om jag har förstått vad du frågar om, exakt. Du skriver så här "om jag läser Matte 1 , 2 ,3 och 4 i folkhögskolan och får omdöme kan man ansöka till universitet eller högskola med tanke på att jag har resterande ämne i betyg. kan man ansöka till högskola med två olika former betyg och omdöme". Och här tänker jag på att matte 1 ingår i i Grundläggande behörighet, så du måste ha godkänt i matte 1 i Examensbeviset från gymnasiet eller från komvux. Ett alternativ är att du får Omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola. Vad du menar med "resterande betyg" som du har kan jag bara gissa... men då kan jag gissa fel och ge dig därför fel svar, vilket ingen blir glad över.
    Så, du får gärna boka tid med SYV på komvux eller prata med personal på den folkhögskola där du ska läsa. Allmänt gäller:
    obehörig kan ej antas till en svensk utbildning på universitetsnivå (högskola eller universitet) och behörighet består av Grundläggande + Särskild. Grundläggande behörighet krävs för alla utbildningar. Särskild behörighet krävs ofta men inte alltid. Om "din" utbildning kräver matte 4, då måste du ha godkänt betyg i matte 4 från gymnasiet, från komvux eller godkänt studieomdöme från en folkhögskola. Matte 1 ingår i grundläggande behörighet. Betygen i matte 2 och 3 är i det fallet ej obligatoriska; det går alltså sakna betygen i matte 2 och 3 och om man har grundläggande behörighet + godkänt i matte 4, så kan man komma in på den utbildning som kräver matte 4.
    OBS! se vilka andra kurser som ev.också krävs för särskild behörighet till just "din" universitetsutbildning.
    Hänvisning/lästips: framtid.se/studier/universitet-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare