Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du godkända betyg i kurserna matematik 2 eller matematik 3 eller matematik 4, i samhällskunskap 1b och i fysik1a, kemi1 och biologi 1, då är du behörig till sjuksköterskeprogrammen på de svenska lärosätena. I examensbevis från gymnasiet kan, nämligen, ingå hela 250 poäng kurser betygsatta med F och jag vet inte om du har F-betygen i ditt examensbevis.
    Genom att du har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, har du Grundläggande behörighet till svensk högskola och universitet. Särskild behörighet till ssk-programmet kräver matte 2, samhällskunskap 1b och naturkunskap 2. I ställer för naturkunskap 2 kan man ha godkända betyg i en kombination av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi 1.

    Studie- och yrkesvägledare