444Lou

    Hej, En kompis jag känner blev nekad från Komvux Samhällskunskap 2. Han har F i ämnet, men godkänt i alla andra och därför fått examen. Jag undrar om det går att läsa Samhällskunskap 2 som erbjuds på ”universitet” via antagning.se och sedan göra en prövning på det för att få betyget. Problemet är dock att han har sökt kursen på distans i en annan ort än där han skulle göra prövningen. Är provet uppbyggt olika i olika kommuner? Vad är bästa sättet att gå till väga för att få betyg i samhällskunskap 2? Anledningen till att han läser upp ämnet är för att bättra sitt meritvärde överlag så han för större chans att komma in på en utbildning. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja svara med att påminna om att eftergymnasial utbildning finns även i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex finns många yrkeshögskoleutbildningar och vid antagning till en YH-utbildning spelar betygen endast "viss roll" (inte avgörande roll). Så din kompis får gärna kika på utbudet av utbildning på www.yhguiden.se
    Vidare till svar på frågan om hur man kan få ett godkänt betyg i en gymnasiekurs Samhällskunskap 2. Du skriver om att din kompis fick avslag från komvux, men hen kan söka igen och igen och igen, till varje ny kursstart på komvux. Hen söker till komvux i den kommunen där hen är folkbokförd (för att läsa kursen). Om man har F i sitt examensbevis då kommer man med stor sannolikhet kunna få läsa den kursen (någon gång i alla fall); pengarna som komvux hade (komvux-budget) räckte inte till denna gång men till nästa kursstart så har man en ny chans, så jag tycker hen bör göra ansökan på nytt, under nästa ansökningsperiod. Kursen samhällskunskap 2 (godkänt betyg) krävs för vissa universitetsutbildningar, t.ex om man vill bli lärare i samhällskunskap, så måste man tvingat ha godkänt i den kursen (för särskild behörighet).
    Om din kompis kan skaffa sig kunskaperna på egen hand, så får hen se om hen hittar möjlighet att anmäla sig till prövningen. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i. Inför prövningen får man ingen undervisning utan i bästa fall "viss begränsad handledning" (men många ggr får man endast tid för prövningstillfällen, första - skriftliga delen- och sedan andra - muntliga delen och så får man förbereda sig på egen hand). Eftersom hen läste kursen på gymnasiet, så känner hen ju vad som ingår i kursen. Läs gärna en sammanställande förklaring om prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Jag vill också påminna om att - i fall man vill förbättra sina chanser att komma in på en Svensk högskole-universitetsutbildning - så kan man göra högskoleprovet. Med resultatet från högskoleprovet prövas man i HP-urvalet och kan komma in på utbildningen även med lägre betyg.

    Studie- och yrkesvägledare