Louise

    Hej! Nyanställd syv som hade behövt hjälp men en fråga kring NIU. När får eleven veta om hen har blivit uttagen till sitt NIU-val? (den preliminära antagningen?) Tänker att beskedet kan påverka om eleven ens vill ha kvar skola/program som sitt förstahandsval om hen inte blir uttagen. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    det bästa rådet jag kan ge är att fråga NIU-ansvarig på den gymnasieskola dit eleven sökte. Det kan annars finnas info på gymnasieskolans hemsida om datumet när besked ges och på vilket sätt besked ges. Info om samtliga gymnasieskolorna i Sverige och till svenska gymnasieskolor utomlands kan ses på gymnasieguiden.se/gymnasium
    Även specialidrottsförbundet (för just den idrotten som det gäller) kanske kan svara agn. exakt när och på vilket sätt beskedet om antagning till NIU, ges.Kontaktuppgifter till det aktuella idrottsförbundet bör kunna hittas via rf.se/omriksidrottsforbundet/hittainomidrottsrorelsen

    Personal på antagningskanslierna (alltså Gymnasieantagningskanslierna som finns rätt så många olika, beroende i vilken del av Sverige gymnasieval sker...) kan veta när och på vilket sätt besked om NIU lämnas ut. Info om det kan även finnas på "Hemsidan för gymnasieval" (finns många olika hemsidor, beroende i vilken del av Sverige eleven är folkbokförd).

    Tror nämligen inte att det skulle finnas ett datum som gäller alla idrotter och alla de olika gymnasieskolorna när beskedet skulle ges till alla elever som sökte till NIU.

    Om du uppger till vilken gymnasieskola eleven sökte och vilken idrott det gäller, kan vi försöka göra lite "detektiv-arbete" och få fram svar på frågan. Undrar om När eleven sökte, fick inte hem då info om när och på vilket sätt besked kommer att ges till honom/henne? :)

    Vänligen
    ANNA
    P.S: kontaktuppgifter till alla Sveriges gymnasieantag.kanslierna finns på Antagningskanslier.se + även uppgifter till vilka gymnasieskolor som varje kansli gör antagning till. T.ex finner man info om gymnasieantagningen i Malmö på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-malmö