Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maja,

    antagning till gymnasiet görs på de betygen du får in i ditt slutbetyg från grundskolan. I de ämnen där man får betyg även på vårterminen i årskurs9, går just det betyget in i slutbetyg från grundskolan. Att man tidigare var obehörig kommer i så fall inte spela någon roll.
    Sedan, om du blir behörig kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Bara för att man är behörig betyder det inte att man garanterat får en studieplats. Behöriga sökande konkurrerar om platserna på skolan/utbildningen. Du kommer konkurrera med "betygspoängen"/Mtv, meritvärde (i olika delar av Sverige använder gymnasieantagningskanslierna olika benämningar för samma "siffra". De namn som ofta används är "meritpoäng", "betygspoäng" eller "konkurrensvärde". Var god läs informationen på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    Liselotte