Hej Kalle,
    det finns för lite info i din fråga för att kunna svara.
    Mycket beror på vilka kurser som ingår eller kommer att ingå i ditt Examensbevis.
    Om du redan har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram - är det en situation;
    om du inte har det - en helt annan situation.
    Om du inte vill eller kan ge mer info - vänd dig till till SYV på komvux.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Har en gymnasium examen från ett yrkes gymnasium Resturang

    • SYV-besökare : Eftersom du har Yrkesexamen, kanske du kan ta ut ett nytt Examensbevis från komvux - Högskoleförberedande examen. Du förlorar i så fall betyg i Idrott och hälsa1; har du högt betyg i Idrott-och-hälsa 1?
    • : Har B i idrott och hälsa 1 samt 2
    • Peter : Kursen Idrott och hälsa 1 kan inte ingå i Examensbevis från Komvux. Har du, för övrigt mest A betyg eller lägre betyg?
    • : Idrott och hälsa 1 är inte från komvux det är från mitt gymnasium
    • Peter : Jag menade att OM DU VILL FÖRSÖKA FÅ UT ETT NYTT EXAMENSBEVIS, från Komvux, då kan du inte använda idrott och hälsa 1 betyg.
    • : Men varför skulle jag vilja det?
    • Peter :

      Du kan få högre meritvärde "den vägen". Har man yrkesexamen, kan man försöka ta ut högskoleförberedande examensbevis från komvux. vi vet ju inte vilka betyg du hade på gymnasiet; ex. om man har F i idrott och hälsa 1 från gymnasiet, kan man slippa räkna in det betyget endast om man tar ut examensbevis från komvux, där den kursen ej ingår.
      Du kan behöva läsa några kurser till - för att kunna ta ut högskoleförberedande examensbevis från komvux; det är kanske inte värt det; nämnet det endast för att du ska veta att det är också ett av alternativen.

    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kalle,
    om vi tittar på vad du redan har idag (om du inte försöker ta ut examensbevis från komvux) - du har, om jag förstår rätt, examensbevis från ett yrkesprogram. och så har du även 300 poäng kurser till. I så fall räknar man så här:
    alla betyg från examensbeviset räknas in, förutom GA, gymnasiearbetes betyg; Om du i ditt examensbevis har kurser till mer än 2500 p. är någon kurs markerat med "U" (i så fall gäller särskilda regler om U-kurs räknas in).
    Av de betyg du har utanför examensbeviset räknas de kurser in, som du behöver för behörighet till just din högskoleutbildning och även de kurser som ger meritpoäng; övriga kurser räknas inte in.

    Om du redan nu är behörig till den högskoleutbildning som du vill söka till eller om du snart blir behörig, gör ansökan och vi hoppas du kommer in.
    Om du inte kommer in, kan man sen försöka göra ngt. för att försöka höja ditt meritvärde. en av lösningar är att försöka få ut ett nytt examensbevis, från komvux.

    • : Jag var inte behörig när jag tog studenten men gjorde Svenska 3 och Matte 2 i Höstas.
    • Peter : Betyg i svenska 3 kommer räknas in när du söker till högskola; betyg i matte 2 och 3 - också.
    • :

      Det här är mina betyg i nuläget:

      Branschkunskap inom Restaurang och livsmedel 100 C
      Engelska 5 100 C
      Engelska 6 100 D
      Entreprenörskap 100 D
      Historia 1a1 50 E
      Hygien 100 D
      Idrott och hälsa 1 100 B
      livsmedels- och näringskunskap 1 100 D
      mat och dryck i kombination 100 D
      matematik 1a 100 E
      matlagning - specialisering 100 B
      matlagning 1 100 C
      matlagning 2 200 C
      matlagning 3 200 B
      matlagning 4 200 B
      Naturkunskap 1a1 50 D
      Religionkunskap 1 50 D
      Samhällskunskap 1a1 50 E
      Servering 1 100 C
      Servering 2 200 C
      Service och Bemötande 1 100 C
      Svenska 1 100 E
      Idrott och hälsa 2 100 B
      Gymnasiearbete 100 E
      Matematik 2b 100 E
      Svenska 3 100 E
      Engelska 7 100 A
      Samhällskunspa 1a2 50 A

    • : Så jag tänkte göra prövningar på vissa av mina E ämnen för att nå 16 poäng och sen med mina 1,5 merit poäng landa på 17,5
    • Anna : du har en plan. Kör på den! Lycka till!
    • : Men kommer det att funka nu när vissa av mina betyg inte kommer att räknas som Peter sa?
    • Anna : Angående prövningar - det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; tyvärr kan det bli så att du inte lyckas anmäla dig till någon prövning; sedan Om du gör en eller flera prövningar, är det ju ingen som vet vad du får för betyg (kan bli samma betyg, ej högre, t.ex). Det går alltså inte att säga så mycket om din plan kommer att funka eller inte. Vi rekommenderar även göra Högskoleprovet!
    • : Har redan kommit in på mina prövningar jag sökte :)
    • : Känns också att högskoleprovet är en hail Mary har aldrig gjort ett och förstår inte hur man pluggar
    • Anna : Högskoleprovet är Frivilligt att göra. Högskoleprovet har inget med BEHÖRIGHET att göra; det gör man för att prövas i ännu en urvalsgrupp: HP. Det är inte alls "farligt" att testa göra högskoleprovet och kostnaden för HP är lägre än för en prövning. :)
    • Anna : Lycka till med prövningar! Nu är det - hur som helst - för sent att anmäla sig till Högskoleprovet som äger rum 6 april 2019. Nästa HP äger rum 20 oktober 2019. Anmälningsperiod blir från 15 augusti till 2 sept 2019.
    • Anna : Lite nyfiken: vad ska du söka på högskolenivå för utbildning? kanske finns det liknande utbildningar även inom yrkeshögskola? kika gärna på www.yhguiden.se :)
    • : Har redan anmält mig till HP och ska göra det i April men vill ha 2 vägar in men vet inte hur dom som jag har som mina "syvar" kan inte så mycket och säger åt mig att kolla upp informationen själv för att de inte kommer ihåg så har gjort denna plan själv
    • :

      Som sagt så är detta mina nurvarande betyg vilka av dessa skulle inte räknas med?

      Branschkunskap inom restaurang och livsmedel

      C

      Engelska 6

      C

      Engelska 5

      D

      Entreprenörskap

      D

      Historia 1a1

      E

      Hygien

      D

      Idrott och hälsa

      B

      Livsmedels- och näringskunskap 1

      D

      Mat och dryck i kombination

      D

      Matematik 1a

      E

      Matlagning - specialisering

      B

      Matlagning 1

      C

      Matlagning 2

      C

      Matlagning 3

      B

      Matlagning 4

      B

      Naturkunskap 1a1

      D

      Religionkunskap

      E

      Samhällskunskap 1a1

      E

      Servering 1

      C

      Servering 2

      C

      Service och bemötande 1

      C

      Svenska 1

      E

      Idrott och hälsa 2

      B

      Svenska 2

      E

      Matte 2

      E

      Svenska 3

      E

      Engelska 7

      A

      Samhällskunskap 1a2

      A

      15.28

    • Anna : Om du i ditt examensbevis ej har någon kurs som är markerad med "U", utökad, räknas alla betyg in, förutom GA, gymnasiearbete. Sedan räknas även de Nya betygen i - som ej finns i ditt examensbevis om det är kurser som krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng. ... Det är Antagning.se som räknar fram ditt meritvärde. Vad du eller vi räknar fram, kommer ändå inte spela roll. Så vänd dig direkt till www.antagning.se är mitt råd.
    • : Har ett U vid idrott 2 och svenska 2 och varför kan inte vi räkna fram det?
    • Anna : Vi kan räkna, men det kommer inte spela någon roll. För att det är det som Antagning.se räknar fram som kommer att gälla. - Om du har "U" vid Idrott 2 och svenska 2 då kommer inte betyget i Idrott 2 räknas in alls, det är som om du ej läste den kursen; detta för att den kursen ej krävs för behörighet och inte heller ger meritpoäng (det är endast om du skulle söka till en utbildning där just Idrott 2 krävs för behörighet, ex. till idrottslärare där den kursen kan krävas för behörighet... som det betyget kommer att räknas in). Däremot räknas betyget i svenska 2 in, för att den krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    • : Okej men det går inte att byta ut?
    • Anna : Reglerna om vilka kurser som bidrar till meritvärde är komplicerade; de kan också ändras; ibland måste man tolka reglerna och det är den tolkning som Antagning.se gör, som gäller.
    • : Okej jag känner mig helt lost har ingen aning vad jag ska göra längre
    • Anna :

      Gör de prövningar som du anmälde dig till redan. Försök få så höga betyg som möjligt. Gör också högskoleprovet och gör ditt bästa på det. Vad du kan göra mer är att försöka få betyg i ännu en högre mattekurs och i moderna språk 3 och 4 /detta för att de kurser ger meritpoäng/. Idag har du meritpoäng för eng 7 men du kan få fler meritpoäng; för det behöver du antingen ha godkända betyg i högre mattekurser eller i moderna språk (från nivå 3). För dig som har examensbevis finns förklaring kring meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • Anna : Vilken högskoleutbildning vill du komma in på?
    • : Håller på med matte 3 nu för meritpoängen
    • Anna : Jättebra! Gör så! och Lycka till! :) vi håller tummarna för dig! :)
    Läs alla kommentarer