T
    Hej! Jag har varit inne på några skolors hemsidor och läst om behörigheten till kriminologiprogrammet. Dock upptäckte jag att det var olika.

    KriminoIogiprogrammet i Örebro kräver Samhällskunskap 1b och Matte 2, men Kandidatprogram i Kriminologi i Lund kräver inte matte 2. Varför är det olika kurser som krävs till samma högskoleutbildning, är dem inte likadana och är det någon skillnad på dem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thea;

    i Sverige finns det ngt som heter "akademisk frihet" och går ut på att varje lärosäte /högskola-universitet/ kan i mångt och mycket bestämma själva - lokalt.
    Eftersom Kriminolog är inte ett "reglerat" yrke - kan innehåll i utbildningar vara olika. Men även om innehåll skulle vara exakt samma, har olika lärosäten rätt att ställa lite olika behörighetskrav /inom rimliga gränser/.
    Om du vill få reda på om utbildningar är identiska, gå in på utbildningarnas hemsidor och jämför: kurs för kurs. Du kan också kontakta studievägledare på de olika programmen.

    Vänligen
    ANNA