KajsaR

    Hej !! Jag har tankar på framtiden men inget kall här i livet som de som vill bli sjuksköterska eller läkare som mina kompisar, jag har tusen olika intressen och det ger mig lite stress i valet av utbildning!! Jag tycker både biologi, samhälls-/statsvetenskap och beteendevetenskap/psykologi/sociologi är sjukt intressant, men vilken inom dessa sektorer finns som det verkar störst framtidsmöjligheter? Jag vill jobba statligt eller ha eget bolag/va partner eller forska är det jag vet. Vill ej va privatanställd. Vilket område TROR ni bäst framtid för att få jobb?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på framtid.se/reportage/var-finns-jobben-2026?
    Det görs arbetsmarknadsprognoser men det är inte alltid som de stämmer ... Det kan inträffa sådana oväntade händelser som t.ex stora epidemier, ex.Covid-19 som ingen kunde förutse och det kan i framtiden bli ganska annorlunda mot det som experterna har förutspått. Det går därför inte ge några garantier på hur situationen på arbetsmarknaden kommer att se ut om några år.
    Även nya yrken och kanske t o m helt nya branscher kan "uppstå"/skapas och ibland går det fort. Exempel: de som jobbar med AI visste inte själva för bara några få år sedan att de skulle jobba med AI.
    Jag förstår att det kan vara svårt att välja karriärbana om man inte direkt "brinner" för något specifikt yrke. Och jag har stor förståelse för att man inte gärna vill utbilda sig till arbetslöshet. Satsar man på en utbildning, så vill man i de flesta fallen, efterutbildningen få jobb som har med den utbildningen att göra. Och här vill jag rekommendera att du kikar på utbud av yrkeshögskoleutbildningar: se www.yhguiden.se
    YH-utbildningarna är kortare än "liknande" utbildningar inom högskola-universitet och de är mer praktiska. En stor fördel med YH-utbildningar är att de får lov att starta endast om bedömning har gjorts att just den kompetensen kommer att behövas. Cirka 90% av de som tar YH-examen har jobb i direkt anslutning till sin examen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • KajsaR :

      Hejhej! Är biomedicinsk analytiker ett framtidsjobb? Och om man ska plugga inom data och ha AI i beaktning va ska man läsa då, tex på högskola tänker jag då. Vilket dataprogram fångar man upp mest liksom. Data skulle ja absolut kunna tänka mig också!! Men finns så mkt olika, frontend, backend, ux, arkitekt… systemvetare.. vad är bäst här för att ”fånga in alla delar” om man 1. Vill kunna jobba statligt men 2. Kunnna få jobba hemifrån eller 3. Va företagare utan att behöva ringa och SÄLJA sina tjänster och va säljare, jag vill bara sälja min kunskap i så fall inget annat.

    • SYV-besökare :

      Hej! Det är en spännande fråga du ställer, och jag kan ge dig lite information för att hjälpa dig navigera i dessa val. 1. **Biomedicinsk analytiker som framtidsjobb**: Biomedicinsk analytiker (vanlig förkortning BMA) är definitivt ett framtidsjobb. Det är en yrkesroll som spelar en viktig roll i sjukvården, och efterfrågan på kvalificerade analytiker förväntas öka i takt med att befolkningen åldras och behovet av sjukvårdstjänster växer. Dessutom, med den snabba utvecklingen inom biomedicin, kan du förvänta dig att se nya och spännande möjligheter inom detta område. Kasta gärna ett öga på Framtid.se/yrke/BMA
      2. **Studier inom data och AI**: Om du är intresserad av att studera data och AI, finns det flera relevanta program på högskolenivå. Du kan överväga att studera datavetenskap, datateknik, eller specifika program inriktade på artificiell intelligens. Dessa program täcker ofta ett brett spektrum av ämnen inom datavetenskap, inklusive programmering, maskininlärning, neurala nätverk och dataanalys. Inom yrkeshögskola är utbildningarna kortare och mer inriktade på vissa delar inom område data-IT. Dock är fördelen med yh-utbildningar att man snabbare kommer ut i jobb och chansen att få jobb är ofta större, än efter andra typer av utbildningar.
      3. **Vilket dataprogram att välja**: Att välja mellan front-end, back-end, UX-design, systemarkitektur eller systemvetenskap beror på dina intressen och karriärmål. Om ditt mål är att ha ett brett spektrum av kunskaper, kan en examen i datavetenskap eller systemvetenskap vara ett bra val. Dessa program ger ofta en omfattande grund i olika aspekter av IT och programmering. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrken/data-it
      4. **Arbetsmöjligheter**: - **Statligt arbete**: Många statliga institutioner efterfrågar IT-kompetens. Att ha en bred utbildning inom IT kan öppna dörrar till olika statliga yrkesroller. - **Arbeta hemifrån**: IT-branschen är känd för sin flexibilitet när det gäller arbetsplats. Många roller inom programmering, dataanalys eller systemadministration kan utföras på distans. - **Egen företagare utan försäljning**: Om du vill vara egen företagare utan att fokusera på försäljning, kan du överväga roller som frilansutvecklare, konsult eller entreprenör inom tech-startups. Dessa roller kräver stark teknisk kunskap och förmågan att nätverka, men mindre direkt försäljning. Att bestämma sig för en karriärväg inom IT och data är ett stort beslut och det är bra att du utforskar dina alternativ. Kom ihåg att oavsett vilket program du väljer, är kontinuerligt lärande och anpassning nyckeln i en bransch som ständigt utvecklas. Lycka till!

    • KajsaR :

      Tack för svar. Jag har nu bestämt mig för att läsa antingen till biomedicinare, biomedicinsk analytiker eller läsa kandidatprogram i kognitiv neurovetenskap. Biomedicinprogrammet finns väldigt nära min även neurovetenskap, BMA finns längre bort. Vad tror du om dom förutsättningarna? man kan ju även läsa biologprogrammet för att bli bra i biologi allmänt och sen spetsa sig inom biomedicin men de känns som en längre vög? va tror du om mina tankar o vad skulle du rekommendera mig för att få så stor möjligeht i framtiden som möjligt? jag tycker de är supersvårt att veta.

      har ångrat mig, data är nog inte min grej.

    • Milla :

      Yrket BMA kräver i Sverige legitimation från socialstyrelsen. Det betyder att arbetsgivare, i Sverige, får anställa sökande endast med BMA-legitimationen och i grunden måste examen från BMA-programmet ligga. Detta gör det lättare att vinna i konkurrensen om jobben som är "typiska BMA-jobb" (inga sökande utan legitimation har någon som helst chans att konkurrera ut dig om du har legitimation). Inom de andra områden som du nämner som t.ex kognitiv neurovetenskap, så kan folk söka och få jobb med olika utbildningar i bagaget (både svenska och utländska utbildningar och detta gör att konkurrensen om jobbet kan bli mycket tuffare). Därför vill jag personligen rekommendera utbildning till Yrket BMA  som har en tydlig yrkesroll och tydliga krav på vilken utbildning man måste ha. Men det är givetvis upp till dig vad du vill söka för utbildning. Efter så gott som alla universitetsutbildningar kan man välja att försöka gå mot forskning och att bli högskolelärare (vägen dit är dock lång och inga garantier kan ges på att lyckas). Om yrket högskolelärare var god se framtid.se/yrke/hogskolelarare

    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej! Det låter som om du har en spännande framtid framför dig med dina breda intressen. När det gäller att välja en utbildningsväg baserad på framtida jobbmöjligheter, är det viktigt att tänka både på dina intressen och på hur arbetsmarknaden kan se ut. Låt oss titta lite närmare på de områden du nämnde:

    1. **Biologi**: Detta är ett mycket brett fält som kan leda till karriärer inom forskning, miljövetenskap, bioteknik, och hälso- och sjukvårdssektorn. Med tanke på den pågående utvecklingen inom bioteknik och medicin, samt det ökade fokuset på miljöfrågor, finns det goda möjligheter för framtida jobb inom detta område.

    2. **Samhälls-/Statsvetenskap**: Detta fält inkluderar politik, internationella relationer, offentlig förvaltning och mer. Det erbjuder möjligheter inom statlig och kommunal förvaltning, icke-statliga organisationer, och internationella organ. Med tanke på din önskan att arbeta statligt eller inom eget bolag, kan detta område vara särskilt relevant.

    3. **Beteendevetenskap/Psykologi/Sociologi**: Dessa ämnen fokuserar på förståelsen av mänskligt beteende och samhällsstrukturer. Karriärer inom denna sektor kan inkludera forskning, rådgivning, socialt arbete, och arbete inom den offentliga sektorn. Det ökande intresset för mental hälsa och social välfärd kan skapa goda jobbmöjligheter inom detta område.

    Beträffande framtidsmöjligheter, alla dessa områden har potential, men det kan variera beroende på var du bor och aktuella trender i samhället och ekonomin. Om du är intresserad av att forska, kan en akademisk karriär vara tilltalande, och detta kan vara möjligt inom alla dessa fält. Eget företagande eller partnerskap är också möjligt inom alla dessa områden, men det kan kräva ytterligare färdigheter och resurser.

    När du väljer, tänk på vilket ämnesområde som känns mest spännande för dig personligen. Det är viktigt att välja ett område som du är passionerad om, eftersom detta kommer att motivera dig genom din utbildning och karriär. Det kan också vara bra att tänka på vilken typ av arbetsmiljö du trivs i och vilken livsstil du önskar, eftersom detta kan påverka ditt val.

    Kom ihåg att det är helt normalt att ha många olika intressen, och många människor byter karriärvägar under sin livstid.
    Lycka till med ditt val!

    • KajsaR : Hej "SYV-besökare". Jag vill gärna ha svar från dig igen då du va så konkret och tydlig i ditt svar. Du skrev de kan va bra att tänka på arbetsmiljö, och arbetsmiljö är superviktigt för mig för jag ser min mamma som bränt ut sig. Jag behöver ett arbete där man får "frihet under ansvar" och chefen inte flåsar en i nacken eller där det är fokus på intjäning och sälj. Jag behöver också kunna få jobba hemifrån om jag vill. Och ett jobb där man inte har högt stresspåslag som typ sjuksköterska. Som sagt älskar jag alla dessa områden, kan inte riktigt säga vilket som intresserar mig mer eller mindre. Sen finns de saker i alla områden som är intressanta också såklart. Jag vill inte ha eget företag om jag måste "sälja" in mig för mina tjänster. Jag vill nog ha ett jobb där man går till jobbet, har sina projekt och sin agenda och sköter sig själv och inte har så mkt grupparbete eller kund/patientkontakt. Men ett jobb där man ständigt kan utvecklas. Dock är mitt allra största intresse flygplan och hur flygplan fungerar och min största dröm är att jobba som guide eller incheckare på flygplats eller kanske flygvärdinna (men är flygrädd, är mer intresserad av att studera flygplanens konstruktion från marken). Men jag har ingenn flygplats på nära håll, närmsta 20 mil bort. Jag kan sitta flera minuter och läsa om hur en flygplansvinge fungerar tex. Läste natur på gymnasiet. Kom gärna med förslag efter att du hört allt detta om mig. Jag låter säkert superrörig som person, som sagt önska verkligen jag hade ett kall som mina kompisar.
    • Milla :

      Att närmsta flygplats ligger 20 min därifrån du bor nu ...? men du kan ju flytta kanske? Om det skulle behövas för att få drömjobbet? Det är det första jag tänkte på. .. Det andra jag tänkte på att drönare. T.ex yrke Drönarpilot? skulle det vara ngt. för dig? Kika gärna på framtid.se/yrke/dronarpilot Drönarpilot heter annars "fjärrpilot", du får också gärna kika på transportstyrelsen.se/dronarkort-och-utbildning Det finns också en Yrkeshögskoleutbildning till fjärrpilot, se yhguiden.se/utbildning/yh-akademin/uas-fjärrpilot

    • SYV-besökare :

      Tack för att du delade med dig av dina tankar och intressen. Baserat på det du beskriver, verkar det som att du värderar en balanserad arbetsmiljö med frihet och låg stressnivå, samt möjligheten att arbeta hemifrån. Här är några yrkesförslag som, förhoppningsvis, kan bli av intresse för dig: 1. **Forskningsassistent eller tekniker inom flygteknik**: Detta kan ge dig möjlighet att utforska din passion för flygplan och deras konstruktion, utan att vara i en frontlinjeroll som en flygvärdinna. Arbete kan inkludera att studera och testa flygplansdelar, vilket kan vara fascinerande givet ditt intresse för hur saker fungerar. 2. **Dataanalys eller programmering**: Med din naturvetenskapliga bakgrund kan en karriär inom dataanalys eller programmering vara lämplig. Dessa yrken erbjuder ofta flexibilitet att arbeta hemifrån och fokuserar på individuellt arbete med projekt och deadlines snarare än ständig kundkontakt. 3. **Teknisk skribent eller dokumentationsspecialist inom flygteknik**: Som teknisk skribent kan du fokusera på att skriva och redigera tekniska dokument, manualer eller rapporter relaterade till flygplan. Detta skulle låta dig fördjupa dig i detaljer om flygplan och deras funktion, samtidigt som du har en strukturerad arbetsdag. 4. **Projektledare inom teknik- eller forskningsområden**: Projektledning kräver organisatoriska färdigheter och ger dig möjlighet att hantera olika projekt samtidigt som du har friheten att organisera ditt arbete självständigt. Dessa förslag balanserar ditt intresse för teknik och flygplan med dina önskemål om en stressfri arbetsmiljö, möjligheten att arbeta hemifrån, och en roll som inte kräver ständig kund- eller patientkontakt. Det är också viktigt att komma ihåg att karriärvägar ofta är flexibla, och det är aldrig för sent att utforska nya möjligheter som matchar dina intressen och värderingar!

    • KajsaR :

      Tack SYV-besökare för ditt hjälpsamma svar! :) Jag har nu hittat detta program, det är ju inte flygspecifikt som så men du nämnde ochkså datavetenskap som tips till mig. Vad tror du om detta program för mig? https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/TGLIT?occasion=80351
      Programmet heter alltså HÖGSKOLEINGENJÖRSPROGRAMMET I LANTMÄTERITEKNIK OCH GEOGRAFISK IT 180 HP
      Vad tror du om utsikterna att läsa en sån utbildning? Man bör väl kunna jobba på flygplats i det också, Eller data eller åtminstone liksom individuellt/självständigt?

    • SYV-besökare : Prata gärna med studievägledare som jobbar på den institutionen där programmet ges. Fråga också om de har studerande ambassadör att ta kontakt med och få svar ifrån. Exakt var just du kan få jobb efter det programmet kan jag tyvärr inte svara på. :(
    Läs alla kommentarer