Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på fråga ett (Kan gymnasieelev ha Idrott 1 som IV och Idrott 2 som IV?) är att kursen Idrott och hälsa 1 är en kurs som ligger i avdelningen GYMNASIEGEMENSAMT och kan därför inte läsas som individuellt val. Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram och inte en valbar kurs. Däremot kan Idrott 2 läsas som som en av kurserna inom individuellt val.
    Svar på de övriga frågorna som du ställer är: Det är upp till gymnasieskolan hur skolan lägger upp kurserna.
    Oftast förlägger skolan en kurs per läsår, alltså svenska 1 under årskurs 1; sedan svenska 2 under årskurs 2 och sedan svenska 3 - under årskurs 3. Men om skolan vill och kan förlägga lektionerna så att eleven klarar av hela kursen svenska 2 på höstterminen och sedan svenska 3 på vårterminen, så är det inte förbjudet. En gymnasieskola kan även införa den så kallade "koncentrationsläsning": att eleverna läser en kurs åt gången, t.ex först engelska 5 på fem veckor; sedan historia 1b på fem veckor; fysik1a skulle ta 7,5 veckor och fysik 2 fem veckor. Naturkunskap 1b är en 100poängskurs och kan på heltid läsas på fem veckor.

    Studie- och yrkesvägledare