Fanny
    Hej! Här kommer en jättelång fråga. Jag ska börja plugga till våren och velar lite angående vad jag ska plugga. Är inne på Socionomprogrammet, men även Mänskliga rättigheter.

    Socionomprogrammet lockar för att det innehåller många olika ämnen jag är intresserad av, och som känns användbara, som juridik, att det är samhällsinriktat och har bra chans till jobb inom t ex socialtjänsten, vilket känns som en bra början.

    Det jag dock har kommit på är att jag nog vill jobba med människors rättigheter och olika förutsättningar på kanske en organisation, jobba med olika samhällsprojekt, jobba med samordning och utveckling, alltså kanske lite mer "bakom kulisserna" än att jobba med behandling eller som kurator exempelvis.

    Det som då lockar med Mänskliga rättigheter är att det känns mer teoretiskt och att man kanske får mer kunskap som man skulle kunna använda om man jobbar på en organisation exempelvis.

    Jag tänker att jobba på t ex socialtjänsten är en bra erfarenhet av myndighetsarbete för att förstå systemet, men jag tänker att det inte är mitt drömjobb, utan att jag kanske senare skulle vilja jobba mer med jämställdhetsarbete, barns- och kvinnors rättigheter i en större kontext, som kanske projektledare eller strateg.

    Så min fråga är: Kan jag få jobb som Socionom där jag kan jobba med projekt eller är det bättre att jag pluggar exempelvis Mänskliga rättigheter då? Är Socionomyrket mest reducerat till att jobba behandlande med människor och inom socialtjänsten?

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fanny,

    kika gärna på Socionomyrken> - "socionom" är inte ett yrke utan många olika. :)

    Du tänker: antingen eller.. och jag tänker "både och": du kan läsa på socionomprogrammet och vid sidan av - kurser i juridik och/eller mänskliga rättigheter; eller Efter socionomprogrammet kan du läsa påbyggnadsutbildningar.

    Socionom kan man inte bli på annat sätt än genom att ta examen från socionomprogrammet, som är en 3,5 årig heltidsutbildning; samtidigt som man läser på heltid på ett program får man läsa på upp till halvtid - kurser vid sidan av. Om du under första terminen på socionomprogrammet känner att du har tid och lust att läsa mer - kan du söka studier på halvtid vid sidan av programmet.

    Men samråd också med studievägledare på socionomprogrammen och på de institutioner där undervisning i mänskliga rättigheter finns. De kanske har ngt. annat de vill råda dig till.

    Vägledning är inte en exakt vetenskap och många olika åsikter kan alla vara rätt (eller fel...).

    Hälsningar

    Peter SYV