AB

    Hej, Jag har gjort prövningar sen förra året för att höja mina poäng och komma in på högskolan. Men på senaste prövningen fick jag F. Kommer det då påverka mitt gamla betyg/meritvärde som jag fick i kursen eller kommer F:et vara osynlig och inte synas? Dessutom, eftersom F:et räknas som betyg från komvux, kan det leda till att jag inte längre tillhör urvalsgruppen BII till ett program som kräver ämnet i fråga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om man har flera betyg i samma kurs då gäller det högsta betyget. Så, om du har ett godkänt betyg i en kurs och sedan får F i samma kurs, då gäller inte F-et, utan det betyget du hade innan (och detta funkar på samma sätt om man läser en kurs eller gör prövning).

    • AB : Tack för svaret! Men kommer F:et skickas till antagning.se så att det syns bland meriten? Eller inte?!
    • Anna : Vi kan inte svara på den frågan. Fråga där du fick betyget eller se på din inloggning på www.antagning.se vilka betyg som syns. Även om F-et skulle synas, så kommer det inte spela någon som helst roll för att det är endast du och personal på antagning.se som kan se de uppgifterna och det är DITT MERITVÄRDE som du konkurrerar med om plats på en svensk högskoleutbildning och det är en siffra, t.ex 17.98 och i den siffran är det ingen som ser vilka betyg som ingår. Återigen - har man flera betyg i samma kurs, gäller det Högre betyget.