Stefan

    Hej Om jag har gjört 2 prövningar för samma ämne( moderan Språk steg 5) och jag fått olika betyg i den första prövning jag har fått A som betyg och sen jag har gjört den ärdra prövning och fått B eller mindre som betyg Kommer mitt betyg ändras eller den högste betyg kommer inn mitt märite värde.? Tack snälla.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,
    om man har flera betyg i samma kurs, då gäller det högsta betyget.
    Jag förstår dock inte varför man ska göra prövning i en kurs i vilken man redan har högsta betyget, A. Det går ju inte att höja om man redan har A! :)
    Kommer här nere beskriva en situation när 2 olika betyg i samma kurs kan räknas in i meritvärde (men då i Olika urvalsgrupper). Exempel: eleven har i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux har betyg i en "viss kurs". Eleven är behörig till "sin" högskoleutbildning. Hen prövas då i BI, dirketgruppen. Men hen höjer sedan betyget i kursen och med det höjer sitt meritvärde (genom en komplettering). Hen kommer i så fall med det högre meritvärde prövas i BII, kompletteringsgruppen (samtidigt som hen med det lägre meritvärde prövas i BI och i det meritvärde ingår det tidigare, lägre betyg i "en viss kurs"); på  så sätt kan i vissa fall både det lägre och det högre betyget i samma kurs gälla.

    • Stefan : tack. Jag vet att A betyg är den högest men jag bokade tid för de två prövning och sen jag har gjört dem men idag kommer betyg ut. Like thought the grade of the first exam will show up before the next one but today both of them show up.
    • Anna : Högsta betyget gäller. Lycka till!