Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    t o m sista dagen i Omvalsperioden/Nyvalsperioden som ligger senare på våren (lite olika datum i olika svenska län) så kan eleverna ändra sina val utan några negativa påföljder. Det är de gymnasieval som ligger när ansökan stänger helt (alltså efter sista dagen i Omvalsperioden/Nyvalsperioden) som gäller.
    Men hur (vem) som kan göra ändringar på hemsidan för gymnasieval är olika inom olika gymnasieantagningskanslier. I vissa "områden"/län är det endast SYV som på sin inloggning kan ändra elevens val men i andra delar av Sverige kan eleverna göra det själva på sin egen inloggning till gymnasievalssida. Du kan testa om du kan göra ändring i dina gymnasieval på din egen inloggning; om inte - prata med SYV på din grundskola (hen kan säkert ändra åt dig på din begäran); ett annat alternativ är att kontakta personal på ditt gymnasieantagningskansli.

    Studie- och yrkesvägledare