Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ES är ett av de högskoleförberedande gymnasieprogram och för att uppnå kraven för examensbevis krävs att du får godkända betyg i båda gymnasiala kurser Engelska 5 och 6. Om du inte får de betygen, går du ut gymnasiet med ett studiebevis ( i ställer för examensbevis ). Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det går att söka och få jobb utan examensbevis (beror på vilket yrke man siktar på); det finns också eftergymnasiala studier i andra skolformer än högskola-universitet, se t.ex www.yhguiden.se (yrkeshögskoleutbildningar), några exempel på YH-utbildningarna finns nedan:
    utbildning/hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap
    utbildning/uddevalla-yrkeshogskola/skräddare
    utbildning/dacapo-mariestad/kulturmalare-traditionellt-byggnadsmaleri
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    Yrkeshögskola gör egna bedömningar vad gäller behörighet; det är bra att ha grundläggande behörighet men inte alltid nödvändigt (man kan komma in även utan gymnasieexamen).
    Du får också gärna kika även på utbildningar inom KKU; information om den utbildningsformen finns bland annat på framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar
    Vilka jobb kan man få direkt efter gymnasiet? Kika på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken

    Studie- och yrkesvägledare