Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se yrkespresentation Veterinär framtid.se/yrke/veterinar - under utbildningen till veterinär lär man sig ta hand om olika sorters djur (stora som små) men sedan när man tar examen och legitimation som veterinär kan man välja söka jobb på de ställen där man endast tar han om "små djur" men jag tänker också på vad "små djur" är för dig? Hundar t.ex klassas som "små djur" men vissa hundraser är ganska stora t.ex rasen Grand Danois (eller Great Dane) och vissa individer inom den rasen kan bli, som vuxna, större än vissa hästar. Och hästar klassas som "stora djur", om jag förstår det hela rätt.
    Som veterinär har man gått en lång och mycket bred utbildning som handlar om att känna till och kunna bota många olika sorters djur; veterinärer agerar också ofta även som "djurtandläkare". Mitt råd är att du inte ska "låsa dig" vid tanke på att endast vilja behandla just "små djur" utan att du ska vara beredd att behandla olika sorters djur. Det är ganska många år som kommer att gå innan du kan ta ut veterinärexamen (veterinärprogrammet är femårigt, i alla fall i Sverige) och du hinner kanske ändra dig innan du blir färdig veterinär?
    Du får också gärna kika på andra yrken som jobbar inom Djursjukvården:
    några exempel på yrken inom djursjukvård (snabblänkarna nedan)
    Djurfysioterapeut

    Djurhälsopersonal

    Djurmassör

    Djurröntgentekniker

    Djursjukskötare

    Equiterapeut

    Hundpsykolog

    Hästodontolog

    Hästtandvårdare

    Veterinärassistent

    Studie- och yrkesvägledare