Erik

    Jag får CSN 25:e nu i Maj och tänkte sluta skolan den 15 Juni. Jag ska börja skolan igen den 17 Augusti. Några frågor: Får jag behålla pengarna jag får då? Eller får jag bara behålla pengarna för den 25:e till den 15:e? Och blir man då återbetalningsskyldig? Eller blir man utan CSN nästa termin lika lång period som man inte gick? (typ de två första veckorna fr.o.m 17:e Augusti? Vilket är det bästa sättet att göra detta på?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    det viktiga är för vilka veckor som pengarna (studiemedel) har betalats ut och det har mindre betydelse när (datumet) de betalas ut. Se på utbetalningsföljesedeln för vilka veckor som du får pengarna. och studiemedel för de veckorna som du bedriver studierna, har du rätt att behålla. Men... och det är ett stort MEN... nästa gång du ansöker om studiemedel, kommer CSN göra "prövning av studieresultat" - vill se godkända betyg och om du hoppar av studierna innan du kan få godkända betyg (om du inte får betygen eller får F) då kan det lätt bli så att CSN fattar ett negativt beslut, alltså du får avslag på studiemedel i framtiden och du måste du uppvisa godkända betyg i tillräckligt många poäng innan du kan få studiemedel.

    Det är CSN som fattar beslut om studiemedel, men jag är rätt säker på att det inte är "antal veckor som du redan tagit studiemedel för" som kommer bli "karens" för dig utan du kommer behöva uppvisa godkända betyg för nya studier och det kan ofta resultera i en hel termin utan studiemedel (pga betygen sätts ofta i slutet av terminen, men beroende på vad det är för studier, kan också bli så att betygen sätts först i slutet av läsåret - vilket kan då resultera i ett helt läsår utan studiemedel).
    Det kan därför vara smart att avstå från studiemedel för de några få veckor när du ändå tänker hoppa av, om jag förstår dig rätt.
    Vänligen
    Julia

    • : Hej, tack för svar. Så vad menar du att det kommer göra för skillnad om jag avstår från CSN nu från 25 Maj till 15 Juni? Gör det någon skillnad för om jag får CSN nästa termin? Jag har ju redan fått CSN i flera månader? Och kan man inte visa att man har fått godkänt på alla uppgifter än så länge istället för hela kursen?
    • Anna : Beslut om studiemedel är det CSN som fattar (och inte vi här på FRåGA SYV). Jag kan bara läsa på deras webblats eller fråga de som jobbar på CSN och återberätta för dig ... Enligt vad vi fick för svar från personal på CSN och vad de tidigare studiemedelstagare säger så kräver CSN GODKÄNDA BETYG i kurserna och inte "uppgifter så länge..." (i alla fall som regel). Sedan kan kanske CSN göra undantag om läkarintyg bifogas eller andra speciella svåra omständigheter finns "med i bilden". Och nu med Covid-19 får vi hoppas att CSN blir mildare i sina avslags-bedömningar. Men, som sagt, helt oavsett vad jag eller ngn annan säger till dig, ligger beslut om studiemedel hos CSN.
    • Anna :

      Vi kan inte alla detaljer kring din situation... men om du redan har tagit emot studiemedel för flera månaders studier och ej kommer uppvisa "tillfredsställande studieresultat" alltså tillräckligt många godkända betyg från studier, för vilka du fick studiemedel, då kanske är det lika bra att behålla alla de pengarna för de veckorna för vilka du ändå Bedriver Studierna, och vara beredd (samtidigt) på att du nästa termin kommer läsa utan studiemedel. Men, återigen, det är CSN som fattar beslut om studiemedel och om ngn ger dig "fel råd" kommer inte det hjälpa att du hänvisar till oss, eller till ngn annans råd eller åsikt. Det som gäller är: läs info på www.csn.se och vid frågor kontakta personal på CSN.