Alvaaa

    Hej! Jag tog studenten 2023 och tänker först nu att jag ska plugga vidare i höst. Problemet är att jag inte vet alls vad jag vill plugga till. Jag har alltid varit intresserad av historia, språk och SO ämnen i allmänhet men har också märkt att utbildningar som fokuserar på såna ämnen ofta är ganska instabila efter examen. Alltså att det kan vara svårt att få jobb/ jobbet man får är låg lön. Jag vet självklart att jag borde plugga något jag verkligen tycker om och att pengar inte är allt, men jag vill ändå känna en viss stabilitet. Alltså att jag vet att det är stor chans eller kanske garanterat att jag får jobb efter examen, och att det jobbet ger mig en stabil inkomst. Jag har funderat på utbildningar såsom statsvetare, internationella relationer och lärare. Av dessa är det lärare jag är mest intresserad av, och jag vet att det i allmänhet är brist på lärare och att det därför är nästan garanterat att jag får jobb efteråt. MEN, lönen är inte jättebra om man jämför med hur lång utbildningen är. De andra två programmen är ganska breda och det finns mycket man kan bli, men det är allt ifrån nån sekreterare till FN-attaché. Och det är ju väldigt olika i inkomst. Har även hört om många utbildade statsvetare som inte lyckats få jobb alls. Men utbildningen är kortare än lärare och om man får jobb så kan lönen vara betydligt högre än lärarlön. Så min fråga är om det är värt det att plugga till lärare? Är det troligt att lönen för lärare blir högre inom 10-15 år? Om jag skulle välja någon av de andra utbildningarna, hur troligt är det att jag kan ”komma till toppen”? Alltså jobba för FN, EU, eller få ett bra jobb på t.ex en myndighet eller kommun?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Att välja utbildning och yrkesbana är ett stort beslut och det är klokt att noggrant överväga dina alternativ. Jag ska nu försöka att besvara de frågorna som du har ställt.
    1. **Är det värt att plugga till lärare?**
    Att jobba som lärare kan vara mycket givande, särskilt om du är intresserad av att arbeta med unga människor och bidra till deras utveckling. Jobbsäkerheten är ofta hög i läraryrket, särskilt i Sverige där det råder brist på lärare. Lönen som lärare kan upplevas som låg i förhållande till utbildningens längd, men det finns andra aspekter att överväga, som arbetsmiljö, arbetstider och möjligheten att göra skillnad i unga människors liv. Kika gärna på framtid.se/yrke/larare

    2. **Löneutvecklingen för lärare över 10-15 år?**
       Det är svårt att förutspå löneutvecklingen över en sådan lång period, eftersom den kan påverkas av en lång rad faktorer som t.ex politiska beslut, ekonomiska förhållanden och efterfrågan på lärare. I Sverige har det dock varit en diskussion kring behovet av att höja lärarlöner för att attrahera och behålla kvalificerad personal.

    3. **Karriärmöjligheter med en utbildning i statsvetenskap eller internationella relationer:**
       Dessa utbildningar ger en bred kunskapsbas och kan leda till en mångfald olika karriärvägar. Att nå "toppen", som att arbeta för FN eller EU, kräver ofta inte bara relevant utbildning, utan även kontakter inom rätt nätverk, erfarenheter och ibland även tur. Dessa positioner är mycket konkurrensutsatta. Arbete inom myndigheter eller kommuner kan vara mer tillgängligt och erbjuder ofta stabil anställning och goda karriärmöjligheter. Kika gärna på framtid.se/yrke/fn-jobb och framtid.se/yrke/eu-jobb samt framtid.se/yrke/utredare

    I slutändan handlar utbildningsvalet om att väga dina intressen och passioner mot dina önskemål om ekonomisk stabilitet och karriärmöjligheter. Det kan också vara värdefullt att prata med yrkesverksamma inom de områden du är intresserad av för att få en djupare förståelse för yrkesrollerna och deras utmaningar och belöningar.
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare