Zambe

    Hej! som titlen lyder so behöver jag lite information om vad man kan göra om jag skulle gå ut gymnasiet, då jag har valt fordons-programmet och det verkar som att både fordon och skolan verkar inte gå så bra men inte dåligt häller. Jag har senaste tiden haft svårt med proven både från fordon och Historia och allmänt så vill jag hellre se vad jag har för val efter gymnasiet. Jag tänkte att jag skulle skriva in mig till arbetsförmedlingen för jag är trots allt 19 och vill hellre jobba o tjäna någon sorts lön än att gå i skolan, sedan tänkte jag plugga upp mina betyg hemifrån med hjälp av konvux vad hade ni gjort i min situation?

    • Milla :

      Vilken inriktning på FT läser du nu?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är inte ovanligt att eleverna går ut gymnasiet utan examen och det finns mycket du kan göra för att "fixa" din situation när du har gått ut gymnasiet med ett studiebevis (i stället för examensbevis).
    Jag vet inte vilken inriktningFT som du läser nu och det skulle vara bra att veta - för att de olika inriktningar på FT leder till olika yrken.
    T.ex inriktning Transport på FT leder till yrket Yrkesförare och det är ett reglerat yrke (man kan inte få jobb utan rätt sort körkort), men andra inriktningar på FT leder till yrken där det är mer eller mindre upp till varje arbetsgivare att anställa med vilken utbildning hen själv tycker passar. Det kan finnas bransch-policies och rekommendationer ang.vilken utbildning till Fordonsmekaniker eller Billackerare ska ha men det kan ändå gå att få jobb utan fullständig gymnasiekompetens inom det område (i alla fall ibland).
    Att skriva in sig på Arbetsförmedlingen är en bra idé; dock måste du tänka på att det blir ändå mest upp till dig själv att "fixa" ett jobb; AF kan hjälpa till men AF kommer inte (kan inte) bara "ge dig ett jobb" (AF har ingen sådan möjlighet då det är upp till arbetsgivare och inte upp till AF att anställa...).
    Svara gärna vilken utbildning (inriktning på FT) du går nu och om du vill kunna (i alla fall på sikt) jobba inom ngt. Fordons- eller transport-yrke eller om du vill jobba inom ngt annat yrke eller om du vill börja jobba snarast men i princip "med vad som helst"? :)
    Du får gärna kika på olika yrkesbeskrivningar (där kan du bl a se vilken utbildning som krävs eller rekommenderas):
    framtid.se/yrke/orderplockare
    framtid.se/yrke/handpaketerare
    framtid.se/yrke/lagerarbetare
    framtid.se/yrke/distributionsadministrator
    framtid.se/yrke/testforare
    framtid.se/yrke/sparvagnsforare
    framtid.se/yrke/budbilsforare
    framtid.se/yrke/yrkesforare
    Vilka jobb kan man få om man inte har specifika kunskaper/färdigheter inom något yrke, över huvudet taget? Se framtid.se/gymnasiekompetensyrken där det finns många exempel på yrken där man ej nödvändigtvis behöver någon tidigare yrkesutbildning eller erfarenhet (utan man kan bli upplärd på arbetsplatsen efter anställning).
    Om du går ut gymnasiet med ett studiebevis och vill senare uppnå kraven för examensbevis, söker du läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; gör studieplanering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. I komvux-examen är det ganska mycket friare vilka kurser som kan/får ingå (jämfört med de strikta kraven som finns inom gymnasieskolan).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Zambe : Jag går i personbil just nu, men klarade inte ett prov som tydligen var betydande för att kunna göra ett urkoppling på en elbil och mst försöka se om jag kan prata med den forodons läraren om jag kan få en ny chans (det tog mig lite längre tid att göra provet än dom andra och jag han aldrig svara på alla frågor), iaf så har jag frågat våran syv i vår skola om hon kan hjälpa mig med att skriva ett cv, för då jag funderar på att hitta jobb tills i sommar iaf om det skulle va så att jag inte får examen så kommer jag bara jobba något jobb som verkar inte vara för svårt som jag kan försöka försörja mig. Sedan vet jag inte om man kan komma in på en folkskola/högskola utan att ha godkänt i fordon/karaktär som vi kallar det. Jag har godkänt på alla grund ämnen förutom det t.ex Matte 1a svenska 1a 2a och håller nu på med svenska 3, eng 5 och 6 samhälle osv.
    • Milla :

      Svenska högskole-universitetsutbildningar kräver Grundläggande behörighet som man kan uppnå på olika sätt, t.ex genom Examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Men yrkeshögskoleutbildningar kräver inte nödvändigtvis examen från gymnasiet eller från komvux. Du kan komma in på några yrkeshögskoleutbildningar även utan gymnasieexamen. Du får gärna kika på utbud av utbildningar på www.yhguiden.se -- du kan också söka jobb oavsett om du får examensbevis från gymnasiet, från komvux eller ingen examen... Lättare att få jobb om man har bevis på att man har lärt sig "ett färdigt/helt yrke" (alltså klarat både teori och praktik på utbildningen inom det yrket). Men arbetsgivare får själva bestämma (i de flera yrken) vem de anställer (med vilken utbildning).
      Vilka yrken som finns kan du se på framtid.se/yrken där vi berättar om över 2.ooo olika yrken.
      Vad gäller folkhögskolorna så kan man på allmänna kurser läsa mot studieomdöme om grundläggande behörighet. Ett sådant omdöme kan man, som snabbast, uppnå på ett läsår. Du kan, om du vill, söka till många olika folkhögskolor och samtidigt även till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. På komvux gör du planering mot examensbevis (tillsammans med SYV på komvux). I examensbevis från komvux behöver inte nödvändigtvis samma kurser ingå som ingick i din studieplan på gymnasiet.