Hanna2131297

    Om jag läser extra kurser på komvux utöver de som ingick i mitt gymnaisepogram, kan jag då byta ut dem, förutsatt att de inte är meriterade kurser jag byter ut eller läser? Exempelvis om jag skulle kunna byta ut en träningslära kurs mot naturvetenskap specialisering, om jag läser kursen på komvux i syfte att höja betygsmedelvärdet? Skulle detta fungera som ett alternativ till att läsa upp träningslärakursen och istället läsa något, som kan anses lättare, som poäng kurs istället.

    • Milla : Gick du ut gymnasiet med Examensbevis eller med Studiebevis? Det är två olika situationer och förutsätter 2 olika svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du skriver tyvärr inte i din fråga om du gick ut gymnasiet med examensbevis eller med studiebevis. Och det måste man veta för att kunna svara på din fråga.

    Examensbevis
    Om du uppfyllde kraven och gick därför ut gymnasiet med Examensbevis, så är kurserna "låsta". För att höja meritvärde måste du antingen skaffa dig fler meritpoäng eller höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis eller göra både och. I examensbeviset kan inget ändras; det går inte "byta bort kurser" från ett examensbevis. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieGuiden.se/examen

    Studiebevis
    Om eleven inte uppfyller kraven för examensbevis går hen ut gymnasiet med ett studiebevis (i stället för examensbevis). Studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis. I så fall bokar man tid med SYV på komvux för planering mot examensbevis. Det är inte alltid nödvändigt att läsa samma kurser på komvux som ingick i elevens "gamla" gymnasieprogram. Och utbud av kurserna på komvux kanske inte ens ger möjlighet att läsa de kurserna som eleven tidigare läst och fått F i (för de finns kanske inte i utbildningsutbudet). I examensbevis från komvux ingår 2.400poäng men OBS! betyget i kursen Idrott-och-hälsa1 får ej ingå.

    Studie- och yrkesvägledare