Hejsan123

    Om man vill bli vårdlärare på gymnasiet, måste man vara utbildad undersköterska? Eller måste man vara utbildad sjuksköterska för att kunna få jobba som vårdlärare? En undersköterska har inte så mycket erfarenhet som en sjuksköterska har? Vill bara ha svar på om man måste vara utbildad sjuksköterska för att kunna jobba som vårdlärare

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    Vårdlärare är en variant på "yrkeslärare". Behörig yrkeslärare har examen från yrkeslärarprogrammet och söker sedan legitimation hos Skolverket.
    Yrkeslärarprogrammet är en utbildning på högskolenivå som motsvarar 3 terminers studier på heltid. Man måste ha grundläggande behörighet till högskolestudier (t.ex examen från VO-programmet + godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6) + tillräcklig arbetslivserfarenhet. Vid ansökan görs särskild bedömning av arbetslivserfarenhet. Det är inte ovanligt att undersköterskor som har arbetat i några år blir bedömda som behöriga sökande till yrkeslärarprogrammet. Det är alltså inte ett krav på att utbilda sig till sjuksköterska för att sedan kunna komma in på yrkeslärarprogrammet och bli behörig yrkeslärare.
    En utbildad undersköterska kan vidareutbilda sig till specialistundersköterska och efter det söka till yrkeslärarprogrammet (bara för att nämna ännu ett exempel på vilka möjligheter som finns). Utbildningar till specialistundersköterska finns i Sverige inom yrkeshögskola.

    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar kan man se på www.yhguiden.se