Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns ett antal yrken inom cybersäkerhet och behovet av experter inom detta område förväntas fortsätta växa på grund av den ökande digitaliseringen och användningen av internetbaserade tjänster. Nedan finner du några exempel på yrken inom cybersäkerhet:

    1. **Cybersäkerhetsspecialist**: Ansvarar för att analysera, utvärdera och förbättra säkerheten för företagsnätverk, system och data. Det kan innebära att implementera säkerhetsåtgärder, övervaka nätverkstrafik för hot och sårbarheter samt svara på och hantera incidenter.

    2. **Säkerhetsarkitekt**: Designar och implementerar säkerhetslösningar och arkitekturer för att skydda företagsinformation och data. De fokuserar på att skapa robusta och hållbara säkerhetsinfrastrukturer för att förebygga intrång och attacker.

    3. **Etisk hackare (Penetrationstestare)**: Utför kontrollerade attacker mot företagsnätverk och system för att identifiera sårbarheter och brister i säkerheten. Deras arbete hjälper organisationer att förbättra sin skyddsnivå genom att upptäcka och åtgärda potentiella hot. Kika gärna på framtid.se/yrke/etisk-hackare

    4. **Säkerhetskonsult**: Erbjuder rådgivning och expertis kring cybersäkerhetsfrågor till organisationer. Det kan inkludera riskbedömningar, utbildning av personal, utveckling av säkerhetspolicies och genomförande av säkerhetsrevisioner.

    5. **Incident Response Analyst**: Ansvarar för att reagera på och hantera cybersäkerhetsincidenter, såsom dataintrång och skadlig kod. De undersöker incidenter, dokumenterar skador och återställer system för att minimera förluster och förhindra framtida attacker.

    6. **Cybersecurity Operations Center (CSOC) Analyst**: Arbetar i ett CSOC och övervakar kontinuerligt nätverk och system för att upptäcka och reagera på hot och incidenter. De analyserar data och rapporterar om säkerhetsincidenter samt vidtar åtgärder för att isolera och eliminera hot.

    7. **Cybersäkerhetschef**: Har övergripande ansvar för en organisationens cybersäkerhetsstrategi och säkerhetskultur. De leder och samordnar cybersäkerhetsinsatser, fattar strategiska beslut och samarbetar med andra delar av organisationen för att säkerställa en effektiv säkerhetspraxis.

    Kan man tänka sig jobba inom Försvarsmakten, kan man överväga att bli en Cybersoldat.

    Det är viktigt att notera att dessa yrkesroller kan ha olika benämningar och ansvarsområden beroende på organisationens storlek, bransch och behov. Det finns också möjligheter till specialisering inom specifika områden inom cybersäkerhet, såsom molnsäkerhet, IoT-säkerhet, säkerhetsanalys med mera.
    Lästips:
    framtid.se/yrke/cybersoldat
    framtid.se/yrke/it-molnspecialist
    framtid.se/yrke/etisk-hackare
    framtid.se/yrke/sakerhetskoordinator
    framtid.se/yrke/datasakerhetsansvarig
    framtid.se/yrke/cybersoldat

    Studie- och yrkesvägledare